Meteen naar de inhoud

Entre Chiens & Chats neemt nieuwe start na verwoestende overstroming

Ruim 5 jaar geleden opende Jérôme Jennequin samen met zijn zus Angélique de dierenspeciaalzaak Entre Chiens & Chats in Ensival, een deelgemeente van Verviers. De winkel begon kleinschalig, maar breidde stelselmatig uit tot een winkeloppervlakte van 1.200 m² en werd zo de grootste dierenspeciaalzaak in de regio rond Verviers. Maar midden juli 2021 sloeg het noodlot toe. Iedereen herinnert zich wel de verschrikkelijke beelden van de kolkende watermassa die als gevolg van het noodweer door de straten van Verviers stroomde en een ware ravage aanrichtte. Helaas kon Entre Chiens & Chats niet aan de verwoestende kracht van het water ontsnappen. De winkel werd compleet vernield en de droom van hun team spatte op enkele minuten uiteen. Maar als een feniks herrees de dierenspeciaalzaak uit het puin om ruim 30 kilometer verderop in Malmedy een nieuwe start te nemen.

Rug gerecht na rampspoed
De vernieling van de winkel was een zware shock voor het ganse team van Entre Chiens & Chats. De toekomst van de zaak was lang onzeker en zelfs stopzetting kwam ter sprake, maar uiteindelijk gaf de steun van hun cliënteel de doorslag.
“Na de overstroming braken enkele moeilijke maanden aan. Vanuit de lokale overheid en de financiële instellingen ondervonden we weinig bijstand en begrip om een vervolg aan ons verhaal te kunnen breien. De bank bijvoorbeeld gaf ons de raad om ons personeel te ontslaan, maar dat was voor ons echt een no-go. De familiale sfeer binnen ons team en de competentie van onze medewerkers vormen net één van onze sterktes. David Clarinval, federaal minister van Middenstand, Zelfstandigen en KMO’s, was wel erg geraakt door ons verhaal, zeker nadat hij de ravage in onze winkel met eigen ogen aanschouwde. Hij heeft ons een hart onder de riem gestoken en bezocht ondertussen zelfs al onze nieuwe locatie. Ook dankzij de ruggensteun van onze klanten vonden we uiteindelijk toch de moed en de kracht om door te gaan. We hebben kort onze dierenspeciaalzaak gerund vanuit een container in Ensival, waar een heel beperkt aanbod honden- en kattenvoeding en accessoires aanboden. Dit initiatief was vooral als dienstverlening naar de inwoners van Verviers bedoeld. Tevens wilden we op die manier helpen om de handel in de zwaar getroffen stad terug op gang te brengen. Winstgevend was deze tijdelijke shop zeker niet, maar we willen de consument laten zien dat we nog bestonden. Ondertussen volgde Jérôme een extra opleiding in dierenwelzijn en keken we volop uit naar een vast onderkomen voor onze zaak. We waren graag in Verviers gebleven, maar we vonden er geen geschikte locatie. Uiteindelijk zijn we op dit pand in Malmedy gebotst, dat we op nauwelijks twee maanden tijd volledig hebben heringericht. Dat was tijdens de coronapandemie geen evidentie, maar gelukkig kregen we veel steun van diverse van onze leveranciers. Het enige positieve aan alle ellende is dat we een grote, trouwe community op sociale media hebben overgehouden”, schetst Loïc Schumacher, die sinds enkele maanden mede-bestuurder is bij Entre Chiens & Chats.

Het team van Entre Chiens & Chats

Goede ligging
Ook al was de verhuis noodgedwongen, toch zien ze bij Entre Chiens & Chats ook verschillende pluspunten.
“Malmedy is een belangrijk handelscentrum in deze regio. We zitten echt in het hart van de stad en zijn omringd door verschillende handelszaken, waardoor er hier heel veel passage is. Bovendien ondervinden we veel steun van de lokale handelsverenigingen. Dat Malmedy ook een toeristische trekpleister is, vormt eveneens een sterke troef. Op zondag zakken er heel wat Vlamingen, Nederlanders en Duitsers naar hier af om in de omliggende bossen een wandeling met hun hond te maken. Vooraleer ze vertrekken, springen velen van hen bij ons binnen om snacks of kleine accessoires aan te schaffen. Bovendien telden we in Ensival al diverse klanten uit Malmedy en nabijgelegen steden, zoals Trois-Ponts, Stavelot en Weismes. Daarnaast merken dat veel trouwe klanten uit Verviers bereid zijn om ruim 30 kilometer tot bij ons te rijden. Via mond-aan-mondreclame hebben we tevens al heel wat nieuwe klanten uit onder meer Vielsalm en Sankt-Vith weten aan te trekken”, vertelt oprichter en algemeen bestuurder Jérôme Jennequin.

Aandacht voor natuurlijkheid
“Van meet af aan hebben we veel aandacht besteed aan de selectie van ons productgamma. Kwaliteit en dierenwelzijn staat bij Entre Chiens & Chats echt centraal”, geeft Jérôme Jennequin aan. “Uiteraard houden we rekening met de noden van de klant en presenteren we enkele basismerken. Maar daarnaast ligt de focus op alternatieve, hoogwaardige referenties. Een A-merk zoals Royal Canin zal men hier niet in het schap aantreffen. Wat voeding, snacks en verzorgingsproducten betreft, proberen we in de mate van het mogelijke te opteren voor natuurlijke producten. Tevens kijken we nauwlettend toe op de samenstelling van de aangeboden voeding. In dat kader bezoeken we regelmatig onze voedingsleveranciers, zodat we zelf kunnen vaststellen hoe ze hun petfood en snacks vervaardigen. We vinden het essentieel dat we een compleet vertrouwen kunnen stellen in de aangeboden referenties. Bovendien hechten we veel belang aan het welzijn en de gezondheid van de huisdieren. Die filosofie zorgt ervoor dat diverse dierenartsen uit de regio ons bij hun klanten aanbevelen. We zijn ook niet bang om een merk uit ons assortiment te halen, wanneer we constateren dat het niet meer aan onze vooropgestelde standaard voldoet. Ten opzichte van ons aanbod in Ensival zijn er ondertussen enkele uit ons gamma verdwenen. Een belangrijke pijler binnen ons voedingssegment is de lijn ‘natura diet’ van de Spaanse fabrikant Dingonatura. Tevens proberen we te opteren voor lokale en Belgische/Europese brands. Qua voeding en snacks bieden we bijvoorbeeld de merken Grandorf, Arion en Boomy aan. Op het vlak van accessoires werken we onder meer samen met de firma’s Quadra Belgium, Animal Boulevard en Petsolutions. In ons aanbod levende dieren kiezen we voor een partnership met kleine, familiale kwekerijen.”

Service en betaalbare kwaliteit
Entre Chiens & Chats weet de consument onder meer te overtuigen dankzij hun kwalitatieve dienstverlening met een dynamisch en gemotiveerd team en uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.
“We zijn echt blij dan we ondanks de moeilijkheden al onze 3 medewerkers aan boord hebben kunnen houden. Twee van hen zijn er zelfs al van bij de start in dienst. Het zijn ook geen pure verkopers, maar gepassioneerde en gediplomeerde experten in verschillende domeinen van de huisdierenbranche en dierenwelzijn. Elke medewerker is gekozen op basis van zijn knowhow en expertise op het vlak van huisdieren en petfood en niet zozeer omwille van zijn verkoopskills. Dit is de grote meerwaarde van Entre Chiens & Chats, die ons onderscheidt van de franchiseketens in de branche: onze klanten weten dat ze hier degelijk en gefundeerd geadviseerd worden. Hebben ze een bepaalde vraag of probleem, dan kunnen ze rechtstreeks bij iemand van ons team terecht, die zo snel mogelijk een adequate oplossing zal aanreiken. Bovendien bedienen we iedereen hier met de glimlach. Essentieel is ook het gegeven dat we een onafhankelijke dierenspeciaalzaak zijn en geen franchisenemer. Dat we sterk inzetten op hoogwaardige maar budgetvriendelijke producten, wordt eveneens erg geapprecieerd. Voor veel personen vormt prijs een doorslaggevende factor, zeker in deze tijden van sterke inflatie en abnormaal hoge energie- en brandstofprijzen. Daarom hanteren we een prijsniveau dat altijd net onder de adviesprijs ligt. Bovendien kijken we erop toe dat we steeds voor elk budget een aanbod presenteren.”, besluit Loïc Schumacher.

Share

Schrijf je hier in op de nieuwsbrief van Pet & Garden Pro.

Nationaal vakblad voor de dierenspeciaalzaken, aquarium-, vijver- en tuincentra.