Ga naar de inhoud

Verhuis legt Horta Oudenaarde geen windeieren

Tags:

Eind januari 2021 verliet Horta Oudenaarde het Retailpark N60 waar het 9 jaar lang gevestigd was en nam het zijn intrek in een nieuwe winkel enkele kilometers verderop. Sinds de verhuis vervult het tuinaanbod een centralere rol in het geheel, wat resulteerde in een duidelijke omzetstijging. Net zoals in de andere Horta-vestigingen weet men de consument in Oudenaarde te bekoren door een kwalitatief aanbod, een uitstekende dienstverlening en een gedegen vakkennis.

Gecharmeerd door de Horta-troeven

Het verhaal van Horta Oudenaarde start in 2012 wanneer Joren Vantrimpont zich na zijn studies bezint over de weg die hij beroepsmatig wil inslaan. Doordat zijn vader Marc Vantrimpont actief was in de petcare- en tuinretailsector, voelt Joren sterke affiniteit met deze branches. Al vrij snel rijpt bij hem het idee om samen met zijn ouders een tuincentrum te beginnen. Na een boeiend gesprek met Jan Van Rossem, gedelegeerd bestuurder van Horta-ATD NV, besluit hij zich als zelfstandige aan te sluiten bij deze groepering.
“Ik voelde meteen een klik en dat vind ik essentieel. Het grote pluspunt van Horta is dat je als ondernemer toch een eigen invulling kunt geven aan jouw zaak. Bovendien bieden ze vanuit de centrale heel wat ondersteuning en ook bij de andere Horta-winkels kan je aankloppen voor raad en advies. Tussen alle uitbaters wordt er heel open gecommuniceerd en informatie gedeeld. Van die aanwezige expertise plukten ik en ons ganse winkelteam de vruchten. Ook de maandelijkse ledenvergaderingen en de aangeboden opleidingen vormen een significante meerwaarde. Ik heb trouwens stage gelopen bij Horta Beveren en daar de kneepjes van het vak geleerd”, belicht Joren Vantrimpont.

“Sinds de stage van Joren fungeer ik trouwens als mentor van Horta Oudenaarde. Eerst kon hij bij mij terecht voor feedback over bepaalde problemen of twijfels, nu is dat ook het geval voor zijn broer Dauwe sinds die de fakkel overnam. Het is als starter interessant dat je op de knowhow en ervaring van de groepering en collega’s kan terugvallen. Dat biedt toch enige houvast”, geeft Diederik Devlieghere, zaakvoerder van Horta Beveren, aan.

Van links naar rechts: Dauwe Vantrimpont, Joren Vantrimpont, Diederik Devlieghere en Sabine Maes (de mama van Dauwe en Joren).

Tuinassortiment kwam niet tot zijn recht

Eénmaal de beslissing genomen was om zich bij Horta aan te sluiten, ging de familie Vantrimpont op zoek naar een geschikte locatie voor hun winkel.
“Onze keuze viel uiteindelijk op een huurpand dat vrij was gekomen op het toen recent geopende Retailpark N60 langs de Westerring in Oudenaarde. Op zich een goede inplanting langs een drukke gewestweg, maar al na enkele jaren werd duidelijk dat deze plaats toch zijn beperkingen had. Enerzijds bleek de ligging op het Retailpark N60 toch enigszins een nadeel. Zo was onze onderscheidende factor beperkt ten opzichte van de andere winkels die daar gevestigd waren. Daardoor hadden we het gevoel dat veel consumenten niet specifiek voor onze zaak naar het winkelcentrum afzakten, maar ons gewoon als een onderdeel van hun namiddag shoppen beschouwden. Daarnaast leende het gebouw zich minder voor de uitbating van een tuincentrum. Door de lange, smalle vorm waren we genoodzaakt om de planten en tuinartikelen helemaal achteraan te presenteren. Dit woog op de omzet van deze categorie en zorgde ervoor dat we hoofdzakelijk als petcarespecialist werden bestempeld. Bovendien konden we omwille van de pandindeling geen vaste routing doorheen de winkel te creëren, waardoor sommige klanten maar een beperkt gedeelte van de winkel bezochten. Ook op het vlak van gezelligheid en beleving, twee essentiële aspecten voor een tuincentrum, waren de opportuniteiten beperkt. Omwille van al deze factoren hebben we een drietal jaar besloten om uit te kijken naar een nieuw onderdak voor onze zaak”, stelt Joren Vantrimpont.

Nieuw pand overtuigt consument

Eind vorig jaar werd het gewenste pand gevonden en aangekocht.
“We kenden het gebouw en zijn mogelijkheden en wisten meteen dat het onze zaak enorme troeven zou bieden. Een eerste pluspunt is de uitstekende ligging op een boogscheut van het in de streek erg gekende rondpunt van Leupegem langs de N60. Hierdoor spreken we een heel breed publiek aan: nu zijn we immers voor inwoners van Ronse, Brakel, Kluisbergen, Wortegem-Petegem, Anzegem, Avelgem en gemeentes rond Gent, zoals De Pinte of Nazareth makkelijk bereikbaar. Nog een groot voordeel is dat de winkelindeling ditmaal wel toeliet om een vaste routing te hanteren. Wat de opstelling van de verschillende productcategorieën betreft, hadden we op basis van onze ervaring in het vorig pand al een ruw basisidee uitgewerkt. Aan de hand van die schetsen hebben we in samenspraak met het Horta-hoofdkantoor en de winkelcoach bij Horta een concreet winkelplan uitgewerkt. De planten en tuinartikelen nemen nu een veel prominentere plaats in dan voorheen en zijn meteen bij de ingang terug te vinden. Een goede zet, want de omzet van het tuinsegment is sinds de verhuis echt geboomd. Bovendien blijft de petafdeling erg goed scoren. Een andere surplus is dat deze winkel twee verdiepingen telt, waarbij de bovenste etage zowel via een centrale trap als een lift bereikbaar is. Dit liet ons toe om de tuingerelateerde investeringsgoederen, zoals tuinmeubelen, houten tuinhuizen en barbecues op een overzichtelijke en aantrekkelijke manier op het bovenverdiep te presenteren. Op die manier kunnen we de klant ook in alle rust en comfort grondig adviseren bij hun aankoop, wat bij dergelijke artikelen een must is. We zijn trouwens verrast hoe vlot het cliënteel de weg naar de bovenste verdieping vindt. Alle bovenvermelde ingrepen maken dat de klant nu meer shopt en langer in de winkel blijft, waardoor het gemiddelde kasticket ruim 10% hoger ligt dan op het Retailpark N60. Bovendien krijgen we ook meer koppels over de vloer”, benadrukt Dauwe Vantrimpont.

Wissel tussen beide panden geen evidentie

De complexiteit van deze verhuis zat hem in het feit dat de oude winkel nog openbleef, terwijl de nieuwe al ingericht werd.
“We hebben onze voormalige vestiging pas 3 dagen voor de start van de heropening definitief gesloten. Bovendien hebben we het leeuwendeel van onze presentatierekken meegenomen naar onze nieuwe locatie, waardoor er toch enige organisatie noodzakelijk was om de switch vlot te laten verlopen. Het was een bewuste keuze om de verhuizing in de eerste maand van 2021 in te plannen. Januari is sowieso een relatief kalme maand voor een dierenspeciaalzaak en tuincentrum, waardoor een dergelijk project toch iets eenvoudiger kan verlopen. Vooral de laatste week voor de opening was hectisch. Enerzijds werden er steeds meer rekken in de oude zaak afgebroken, waardoor het aanbod steeds beperkter werd. Anderzijds was het niet evident om al bestellingen te plaatsen voor de nieuwe winkel omdat we geen referentiepunten hadden. Maar ons cliënteel heeft eigenlijk weinig last ondervonden van de pandwissel. Uiteindelijk hebben we de volledige verhuis op goed 3 weken tijd gerealiseerd. Gelukkig konden we indien nodig steeds terugvallen op de goede raad van de Horta-winkelcoach en van winkelinrichtingsspecialist KEAP Shop Solutions. Laatstgenoemde ontwierp onder meer onze nieuwe, op maat vervaardigde kassa. Ook bij de opstart van onze eerste vestiging deden we al een beroep op hun diensten. Zij leverden toen onder meer onze winkelrekken. Daarnaast zijn we in zee gegaan met diverse lokale partners, waarvan de meesten hier ook over de vloer komen en waardoor we voor iedereen een win-winsituatie creëerden”, verduidelijkt Dauwe Vantrimpont.

“Ook enkele medewerkers van Horta Beveren hebben meegeholpen om de verhuis tot een goed einde te brengen. Zij stonden hoofdzakelijk in voor het technische aspect van de verhuis”, vult Diederik Devlieghere aan.

Dauwe neemt over

Hoewel Joren Vantrimpont de Horta-winkel in Oudenaarde opstartte, is hij sinds ruim een jaar geen zaakvoerder meer. Die rol is nu weggelegd voor zijn broer Dauwe. Joren keerde terug naar het ‘oude nest’ en is nu als manager aan de slag bij Horta Beveren, maar staat zijn broer uiteraard nog bij in de Oudenaardse vestiging.
“Mijn broer is 7 jaar jonger en wou ook in de winkel stappen. Wij komen erg goed overeen, maar twee kapiteins maken een schip daarom niet beter bestuurbaar. Daarom heb ik besloten om hier in Oudenaarde een stap opzij te zetten. Alsof het meant to be was, kwam ik opnieuw in Horta Beveren terecht. Het is niet evident om jouw geesteskind los te laten maar het feit dat de zaak bij mijn broer in goede handen is, maakt het net iets makkelijker”, besluit Joren Van Trimpont.

Share