Als beroepsorganisatie voor de tuin- en plantencentra ondersteunt en informeert BTV-ABJ haar leden. Kennis van de tuinconsument is een extra kracht voor tuin- en plantencentra om de klant beter te kunnen bedienen en informeren. De beroepsorganisatie peilde naar hoe de Belg tuiniert en waar en waarom hij zijn aankopen doet. Daarnaast is duurzaamheid vandaag belangrijk en in de tuinen zou dit zeker hoog op de agenda moeten staan. Hoe duurzaam zijn de Belgische tuinen eigenlijk? Weet de consument wat ‘duurzaam tuinieren’ is? BTV liet gedurende de zomermaanden een uitgebreide enquête uitvoeren door Retail e-Motion, experten in non-food retail en ervaren marktonderzoekers. Het grote aantal deelnemers, namelijk meer dan 2.100 consumenten, garandeert betrouwbare resultaten. De topline-bevindingen van het onderzoek werden door Chris Van Wesemael, Managing Director van Retail e-Motion voorgesteld. Wij delen graag met jou de opvallendste resultaten van dit marktonderzoek.
Vooral vrouwelijke 50-plussers tuinieren
70% van de respondenten zijn vrouwen, die dus duidelijk meer begaan zijn met de tuin dan de man. Het is ook een relatief oud publiek: 70% is boven de 51 jaar. De jeugd wordt nauwelijks bereikt: slechts 10% was onder de 35 jaar en er waren maar enkele respondenten die jonger dan 20 zijn. Dat vormt een uitdaging voor tuinretailers: hoe bereik je de jeugd? Vooral bedienden (40%) en gepensioneerden (38%) blijken begaan met de tuin.
Waalse tuinen groter dan Vlaamse
Meer dan 9 op 10 is eigenaar van de woning/tuin. In Wallonië ligt het percentage huurders met 17% wel significant hoger dan het gemiddelde. Ruim 6 op de 10 tuinen zijn trouwens kleiner dan 250m². Maar ook hier zien we een duidelijk verschil: in Wallonië is 56% van de tuinen groter dan 250m², tegenover 38% in Vlaanderen.
Belg werkt vaak en graag in de tuin
De Belg houdt van tuinieren: 1 op 2 houdt ervan en voor 20% is het zelfs een échte hobby. Er wordt tevens behoorlijk vaak gewerkt in de tuin: 3 op 4 doet het minstens wekelijks. Het mag niet verwonderen dat hoe groter de tuin, hoe vaker men erin aan de slag gaat. Het percentage mensen dat meermaals per week tuiniert, gaat van 28% in de zeer kleine tuinen, naar 72% voor tuinen groter dan 1.000m². Maar ook wie enkel beschikt over een terras (67% minstens wekelijks) of balkon (55%), is toch vaak bezig met ’tuinieren’. Opvallend: geld uitsparen (5%) of ecologie (10%) vormen nauwelijks een reden om in de tuin aan de slag te gaan. De Belg beschouwt zichzelf trouwens als een goede tuinier: slechts 10% zegt er slecht in te zijn. Meer dan 8 op 10 haalt er dan ook grote voldoening uit.
Tuinaankopen gebeuren vooral in fysieke verkooppunten
Ook dit is in hoofdzaak iets voor de vrouw, al dan niet samen met haar partner. De impact van e-commerce is in deze sector nog vrij beperkt: 0,3% koopt enkel online, 22% combineert jet met aankopen in de winkel. Daarbij geniet vooral het tuincentrum de voorkeur. De factoren die de winkelkeuze bepalen zijn in volgorde: de dichtstbijzijnde, de goede service en de klantenkaart. Prijs (goedkoopst) komt slechts op de 4de plaats met 14%. Men kiest voornamelijk op basis van kwaliteit & gebruiksgemak van de producten en de kennis, service, advies en vriendelijkheid van het personeel.
Duurzaam tuinieren
64% beweert behoorlijk bekend (spontane bekendheid) te zijn met duurzaam tuinieren. In Wallonië ligt dat percentage nog hoger: 77% weet er alles of behoorlijk veel over. Bijna de helft zegt het ook al daadwerkelijk te doen en nog eens zoveel is er al iet of wat mee bezig. De realiteit is echter anders: onder ‘duurzaam tuinieren’ verstaat men heel wat zaken die niet echt of slechts gedeeltelijk duurzaam zijn. Wat te denken van de 6% Belgen, die menen dat javel en azijn gebruiken een duurzame manier is om onkruid te verwijderen? Een meerderheid komt nauwelijks verder dan hergebruik van regenwater, ecologische producten en geen onkruidverdelgers gebruiken of het plaatsen van een bijenhotel. Slechts 1 op 2 bijvoorbeeld noemt onkruid handmatig verwijderen als duurzame actie in de tuin. Bovendien wil men nauwelijks meer betalen voor duurzaamheid. Voor 65% mag het niets tot maximum 10% duurder zijn. Een kwart van de bevolking ligt er nog niet wakker van duurzaam tuinieren en een meerderheid geeft aan onvoldoende geïnformeerd te zijn. Daar ligt de grote uitdaging voor de sector, zowel fabrikanten als retailers: informatie naar de consument brengen. Er is vooral vraag naar algemene info, hoe de eigen tuin duurzamer te maken en productinformatie. De consument zoekt vandaag die info voornamelijk online: via google of via websites van natuurverenigingen en tuincentra.