Ga naar de inhoud

Dit zijn de 5 globale consumententrends voor 2025 volgens Euromonitor

Euromonitor International heeft zijn jaarlijkse rapport gepubliceerd waarin de 5 belangrijkste trends worden belicht, die het veranderende consumentengedrag verklaren. Het Global Consumer Trends 2025-rapport van Euromonitor laat zien hoe verschillende generaties invloed hebben op de dynamiek in het bedrijfsleven, nieuwe kansen creëren en hoe bedrijven zich aanpassen aan wijzigende klantgewoontes. Nu we geconfronteerd worden met stijgende kosten, een toegenomen interesse in groene waarden en toegenomen verwachtingen rondom welzijn, staan deze trends centraal in het gedrag van consumenten wereldwijd.

Dit zijn de 5 Globale Consumententrends in 2025 volgens Euromonitor:

  • Healthspan Plans: Langere tijd gezond blijven is het belangrijkste doel geworden voor consumenten. Maar liefst 52% van de consumenten gelooft dat ze over 5 jaar gezonder zullen zijn dan nu.
  • Wiser Wallets: Consumenten zetten steeds meer geld opzij en maken strategische en weloverwogen aankoopbeslissingen. Slechts 18% gaf aan vaak impulsaankopen te doen in 2024.
  • Eco Logical: Duurzame keuzes blijven niet alleen een bewuste beslissing gebaseerd op persoonlijke waarden, maar ook op tastbaar bewijs en de voordelen die deze producten bieden. In het tweede kwartaal van 2024 waren er wereldwijd 5 miljoen online SKU’s (productvarianten) met duurzaamheidsclaims in 11 FMCG-industrieën en 25 landen.
  • Filtered Focus: Klanten voelen zich overspoeld door meldingen en eindeloze keuzes; ze willen minder tijd besteden aan het zoeken naar wat ze nodig hebben. 42% van de consumenten deed aankopen via livestreaming, omdat product- of servicekenmerken via dit kanaal gemakkelijker te begrijpen waren.
  • AI Ambivalent: Het gebruik van AI raakt meer ingeburgerd, maar anderzijds groeit ook de scepsis. Consumenten en overheden uiten zorgen over de defecten in de output. Toch keren mensen deze technologie niet de rug toe. In plaats daarvan worden de voor- en nadelen zorgvuldig afgewogen. 43% van de consumenten beschouwde generatieve AI als een betrouwbare bron van informatie.

Stella Vatcheva, senior hoofd innovatie bij Euromonitor International, verklaarde:
“Consumenten zijn steeds bewuster als het gaat om uitgaven. Ze zoeken naar producten en diensten die betrouwbaar zijn en langdurige, gerichte oplossingen bieden. Innovatie en loyaliteit moeten prioriteit krijgen in bedrijfsstrategieën om in te spelen op het veranderende consumentengedrag en groei te stimuleren.”

Share