The Pots Company blikt met grote tevredenheid terug op een bijzonder succesvol en zeer gesmaakt evenement. Op vrijdag 14 juni wist het bedrijf een 220-tal enthousiaste business partners van wereldwijd samen te brengen in NOA outdoor living in Kruisem. Samengevat werd het een topevene-ment dat de aanwezigen bakken energie geeft om als partners samen verder aan succes te bouwen. Het eerste ‘The Pots Circle Event’ had als missie de partners te ondersteunen, om te informeren, te inspireren en te bezielen. Het nuttige werd aan het aangename gekoppeld, met aan het eind van de dag ‘food, drinks & music’. De dag was goedgevuld en voorzag in tal van inspirerende workshops voor de diverse marktsegmenten. Er waren ook demosessies en getuigenissen van succesvolle partners. Een tweede ‘The Pots Circle Event’ werd al aangekondigd voor 2026.
CEO Emmanuel Devriendt wist te getuigen over de familiale waarden en hoe zich dit vertaalt in waarden voor het bedrijf. Hij lichtte de basisinzichten bij de drie merken toe. “Het moet functioneren, maar het moet ook mooi zijn. Kwaliteitsdesign. We vonden inspiratie in de Bauhaus stijl, die zich kenmerkt door minimalisme, simpliciteit en functionaliteit. Een pot moet bij wijze van spreken levenslang meegaan en super-goed functioneren. Komt bij dat een sterk design het leven beter en mooier maakt. En het is net dat waar wij door gepassioneerd zijn.”
Hij onderlijnde dat een uitgekiend design ook voor iedereen toegankelijk moet kunnen zijn. Daarom moeten de producten ook wereldwijd beschikbaar zijn. Emmanuel: “Wij bouwen aan bewuste samenwerkingen met preferentiële partners, en bouwen die relaties uit.”
Emmanuel hield tevens een pleidooi om anders te gaan denken. Waarbij er altijd consumentgericht wordt gedacht. Om te denken ‘in cirkels’ in plaats van lineair. Traditioneel wordt er immers lineair gedacht: een producent werkt met verdelers, die zich via retailers tot de eindverbruiker richt. Bij het circulaire model staat de consument altijd centraal, en handelen zowel de producent, de verdeler als de retailer met continue focus op de consument. “Eenmaal we samen zorgen voor kwalitatieve producten en een goeie service, zorgt dit ervoor dat klanten tevreden zijn, herhaalaankopen doen en de positieve ervaringen delen met anderen.”
The Pots Company werkt gestaag verder aan ‘branding’ op een manier dat er lifestyleproducten worden vermarkt, en niet gewone handelswaar. Profit genereren is in die context belangrijk, zonder de focus op ‘people’ en de impact op de plant en de planeet te vergeten. ‘Happy people’ zorgen voor ‘happy plants’ en vice versa.
Spraakmakende getuigenissen van partners, zowel retailers als tuincentra en verdelers werkten bijzonder motiverend en tillen het enthousiasme om verder samen de business uit te bouwen naar een hoog niveau. Permapack, business partner voor Zwitserland sinds 2015, getuigde over een succesvol traject met als resultante een spraakmakend omzetresultaat. Verder duidden getuigenissen van zowel een prominente nationale retailer als een gerenommeerd Belgisch tuincentrum dat mits de juiste setting en focus partners samen succesvol kunnen zijn. Het tuincentrum wees op de service die The Pots Company biedt, met o.a. de uitgebreide merchandising. Een bekende Belgische online-verdeler ziet Ecopots overduidelijk als een ‘premium brand’, die zich onderscheidt van andere merken door de kwaliteit en het design.
Een andere workshop zoomde in op hoe wetenschap en data worden ingezet om tot een uitgekiende schappenindeling te komen, onder het motto ‘from good to great’. Zo wordt de ervaring voor de shopper op een hoger niveau wordt getild en brengt hem of haar vlotter tot bij het juiste product. De firma Blackbirds bewees met behulp van iVisual welke de best presterende kleuropstellingen zijn. Designer Nicolaes Devriendt had het over zorgeloos planten met Plant X. Deze top-innovatie bestaat uit een sponsachtige, luchtige en lichte organische substantie die het perfecte groeimedium vormt voor alle planten. Het houdt water, lucht en voedingselementen vast waardoor de wortels beter ontwikkelen en de plant beter gaat groeien. Door dit watervasthoudend vermogen moet de plant ook minder water krijgen.