Ga naar de inhoud

Onlinetransacties en -omzet Belgische webshops toegenomen in eerste helft 2024

Met zowel een stijging in omzet als in transacties (beide +5%) in vergelijking met vorig jaar, blijft de populariteit van de e-commerce in ons land duidelijk toenemen. Dat blijkt uit de Market Monitor en de E-commerce Barometer van sectorfederatie Becom, dat hiermee de Belgische e-commercemarkt in de eerste helft van dit jaar in kaart brengt. Ook opvallend: nooit kochten zoveel mensen iets online als in de eerste zes maanden van 2024. “Bijna elke Belg is nu een onlineconsument”, klinkt het bij Becom.

Elke zes maanden maakt sectorfederatie Becom een stand van zaken op van de e-commerce in ons land. Het rapport van de eerste helft van 2024 toont aan dat het aantal Belgische onlineshops op net geen 64.000 webshops (63.867) ligt. Hun aantal is stabiel gebleven, maar de Belgische onlinewinkels tekenen wel een duidelijke omzetgroei op. De resultaten geven aan dat er zich een dynamische shift aftekent wat betreft de grootte van de webshops.
“Zo zien we dat de allerkleinste webshops– het micro segment – in aantal afnemen en doorgroeien naar een iets hoger segment. Ook de kleine webshops evolueren en groeien naar het mediumniveau. Dat is een positieve evolutie want de kleine en medium webshops zijn goed voor 61% van het totaal aantal transacties”, weet Greet Dekocker, Managing Director van Becom.

Dat veel webshops kunnen doorgroeien, komt door de (nog steeds) groeiende appetijt van de Belg om online te shoppen. In de eerste helft van 2024 hebben 89% van de Belgen iets online gekocht. Dat waren er nooit zoveel. Het is een stijging van iets meer dan 3% in vergelijking met de eerste zes maanden van vorig jaar. Het aantal Belgische onlineshoppers ligt nu op 8,2 miljoen. Samen hebben zij 87 miljoen onlinetransacties verricht. Dat is een stijging van zo’n 5% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, wat zich vertaalt in een volumestijging van eveneens 5%, tot 8,3 miljard €.

25% van alles wat verkocht wordt, gebeurt intussen via online-aankopen. Het onlinesegment wordt opgesplitst in 35% aankopen van diensten en 65% aankopen van producten. Diensten maken slechts 35,5% van de totale online-aankopen uit, ze wegen wel het meest (54%) door in de totale uitgaven. Dit wijst er op dat diensten minder vaak gekocht worden, maar een hogere transactiewaarde hebben. Bij producten wordt de omgekeerde beweging vastgesteld. Producten zijn goed voor 64,5% van het totaal aantal online-aankopen, maar maken slechts 46% van de totale uitgaven uit. Consumenten kopen met andere woorden frequenter een item online, maar tegen een lagere prijs.

In het eerste semester van 2024 wordt de top 3 van onlinebestedingen aangevoerd door pakketreizen (goed voor €1,98 miljard), gevolgd door vliegtuigtickets (€1,16 miljard) en kleding (€782 miljard). Kleding blijft het meest gekochte product gevolgd door voeding (€538 miljoen) en schoenen & accessoires (€334,5 miljoen). Op basis van onlinebestedingen nemen bij de diensten pakketreizen met €1,98 miljard de eerste plaats in. Op nummer 2 en 3 staan respectievelijk vliegtuigtickets (€1,16 miljard) en tickets events en attracties (€586,5 miljoen). De categorieën die het meest groeien, zijn speelgoed met 22%, gevolgd door nationaal transport met bijna 20%. Tickets voor events en attracties, gokken en gaming, pakketreizen en huis & tuin noteren allemaal een groei boven de 10%. Sectoren die online niet gegroeid zijn, zijn o.m. sport & recreatie, voeding en media en entertainment. Een sector waar het onlinemarktaandeel een opvallend sterke groei vertoont – en dit al enkele jaren – is nationaal transport. Het gaat dan zowel om de aankoop van pakweg treintickets als taxiritjes en deelwagens. Zowel in het aantal aankopen als in volume stellen we forse stijgingen vast. In het eerste semester werden zo’n 6,5 miljoen aankopen online gedaan, goed voor een onlinemarktaandeel van 60%.

Greet Dekocker besluit: “De meeste sectoren winnen online in aandeel. Een drietal doen het niet goed, waaronder voeding. Ondanks het feit dat food – in omzet – de tweede grootste categorie in producten is, wordt slechts 3% online gekocht. Er is daar dus grote marge voor verbetering. Als we vandaag naar de totale markt kijken (online + offline) en we halen daar de cijfers van voeding uit, dan stellen we vast dat het onlinemarktaandeel in uitgaven van 25% naar maar liefst 45% stijgt. De foodsector werkt zeer bewust aan het faciliteren van een gekoelde, veilige distributie aan huis. Van zodra dit kan gerealiseerd worden, zal de consument ook meer food online bestellen en zal het onlinemarktaandeel nog meer stijgen. We kijken vol vertrouwen uit naar de toekomst op dat vlak.”

Share