Mars Incorporated, een wereldleider in petcare, snoepgoed, snacks en voeding, en producent van enkele van ’s werelds meest geliefde merken, heeft recent de resultaten onthuld van het grootste onderzoek onder huisdiereigenaren ter wereld. Met inzichten van meer dan 20.000 honden- en kattenbezitters uit 20 landen toont de Mars Global Pet Parent Study, uitgevoerd door Ipsos in opdracht van Mars, hoe sterk de invloed van huisdieren op ons leven is. Het onderzoek belicht de veranderende behoeften van huisdiereigenaren, inclusief generatieverschillen in huisdierbezit, de meest voorkomende rassen en nieuwe inzichten in de uitdagingen die huisdiereigenaren wereldwijd vandaag de dag ervaren.
Nu huisdierbezit toeneemt en mensen huisdieren als een van de belangrijkste dingen in hun leven beschouwen, markeren de resultaten een nieuw tijdperk, waarin de emotionele band tussen een huisdiereigenaar en hun huisdier sterker is dan ooit. Ikdeep Singh, Global President van Mars Pet Nutrition, reageert: “Bijna de helft (47%) van de respondenten is voor het eerst eigenaar. We weten dat huisdiereigenaren evolueren en wij moeten met hen meegroeien. Dit betekent dat we een huisdiereigenaargecentreerde aanpak in ons DNA moeten verankeren om de ervaring te transformeren en levenslange relaties op te bouwen met de 455 miljoen huisdieren en hun baasjes, die we wereldwijd bereiken.”
Om ervoor te zorgen dat elk huisdier een gelukkig en gezond thuis heeft, en als onderdeel van het voortdurende doel van Mars Pet Nutrition om een betere wereld voor huisdieren te realiseren, wordt het onderzoek gelanceerd in combinatie met het allereerste wereldwijde Mars Pet Adoption Weekend. Dit evenement zal plaatsvinden in twaalf landen verspreid over Europa, Azië, Zuid-Amerika en Noord-Amerika, om nieuwe huisdiereigenaren te vieren en wereldwijd meer adopties te bevorderen.
Huisdiereigenaren zijn duidelijk toegewijd aan hun huisdieren, waarbij meer dan een derde (37%) van de honden- en kattenbezitters hun huisdieren als het belangrijkste in hun leven beschouwen. Het percentage ligt nog hoger bij Generatie Z (45%) en de Millennials (40%). Er is ook een voorkeur voor kittens en puppy’s: 84% van de honden en katten wordt aangeschaft vóór de leeftijd van 12 maanden. De meest voorkomende hondenrassen wereldwijd zijn de Labrador (6%), Chihuahua (6%) en Golden Retriever (5%), terwijl de meest voorkomende kattenrassen de Perzische kat (16%), Britse Korthaar (11%) en Siamees (9%) zijn. Tegenwoordig is het wereldwijd gebruikelijker om katten dan honden te bezitten, waarbij meer mannen (52% man vs 48% vrouw) kattenbezitters zijn. De beslissing om een huisdier aan te schaffen, wordt sterk beïnvloed door mensen om ons heen, met familie (26%) als de belangrijkste invloedsfactor, gevolgd door vrienden (21%), sociale media (13%), onlinezoekopdrachten (13%) en dierenartsen (11%).
Honden en katten spelen een cruciale rol in ons leven. Van de respondenten die tevreden zijn met hun huisdieren, waarderen hondenbezitters onvoorwaardelijke liefde (50%) en de voltooiing van hun gezin (49%), terwijl kattenbezitters de entertainmentwaarde (48%) en stressverlichting (44%) van hun viervoeters waarderen. Echter, een huisdiereigenaar zijn brengt ook uitdagingen met zich mee: 32% voelt zich schuldig omdat ze hun honden en katten alleen laten, en slechts 42% vindt hun buurt erg huisdiervriendelijk. Bovendien vindt 26% van de huisdiereigenaren het idee van reizen met hun huisdieren veeleisend of uitdagend.
Sinds de lancering van het ‘Better Cities for Pets™-programma’ in 2017 creëerde Mars een reeks programma’s om steden over de hele wereld te helpen gecertificeerd huisdiervriendelijk te worden, zodat meer mensen kunnen genieten van de voordelen van een leven met huisdieren. Bovendien ging het merk CESAR® van Mars eerder dit jaar een samenwerking aan met Tripadvisor om in de VS een nieuw reisplatform voor huisdieren te lanceren, waarbij huisdiereigenaren worden verbonden met middelen en richtlijnen om met hun huisdieren te reizen.
Singh vervolgt: “Als ’s werelds toonaangevende bedrijf in petcare werken we voortdurend aan de volgende grote stap in huisdierbezit. We gebruiken de inzichten uit dit onderzoek om continu te innoveren en ons aan te passen, zodat we de uitdagingen van huisdiereigenaren kunnen aanpakken. Huisdiereigenaren worden niet geboren, ze groeien in hun rol. Daarom is het onze taak ervoor te zorgen dat ze gedurende hun hele reis het juiste advies, de nodige begeleiding en de gewenste ondersteuning krijgen.”
Al 16 jaar lang werken Mars samen voor het Mars Pet Adoption Weekend. Dit jaar wordt het Mars Pet Adoption Weekend voor het eerst wereldwijd georganiseerd, met deelname van twaalf landen tijdens een van de twee weekenden in oktober. Deze landen zijn onder andere Brazilië, Canada, China, Frankrijk, India, Japan, Maleisië, Mexico, Thailand, de Filippijnen, het Verenigd Koninkrijk en de VS. Nu het aantal huisdieren toeneemt, zijn er meer kansen dan ooit om ervoor te zorgen dat huisdieren in asielen of op straat een liefdevol thuis vinden. Gezien de onmiskenbare vreugde die huisdieren brengen en het feit dat slechts 11% van de hondenbezitters in de onderzochte landen hun huisdier uit een asiel adopteert, benadrukt Mars het belang van de ambitie om een einde te maken aan het bestaan van huisdieren zonder thuis door nieuwe huisdiereigenaren te vieren en adopties wereldwijd te bevorderen. Het Mars Pet Adoption Weekend wordt wereldwijd ondersteund door verschillende activiteiten, zoals financiële bijdragen aan asielen, adoptie-evenementen, vrijwilligerswerk en andere initiatieven om het bewustzijn te vergroten. Ikdeep Singh, Global President van Mars Pet Nutrition, concludeert: “Met naar schatting 362 miljoen dakloze katten en honden wereldwijd is het onze taak om innovatieve manieren te vinden om de barrières voor adoptie te doorbreken. Zo kunnen we huisdiereigenaren vanaf het begin van hun reis verbinden met het perfecte viervoetige maatje, dat liefde en vreugde in hun leven zal brengen. Terwijl we ons eerste wereldwijde Pet Adoption Weekend lanceren, bevestigen we opnieuw ons engagement aan onze missie, namelijk ‘Een betere wereld voor huisdieren’.”