Er ontstaat een groeiende betrokkenheid bij huisdiereigenaren over de gezondheid en het welzijn van knaagdieren. Dat blijkt uit het UK Small Pet Market Report 2024 van Supreme Petfoods, dat inzichten biedt in de huidige trends en ontwikkeling op het vlak van knaagdieren in het Verenigd Koninkrijk. Het rapport onthult verder dat meer dan 80% van de huishoudens met knaagdieren deze als volwaardige huisdieren beschouwt, die deel uitmaken van het gezin. Verder blijkt dat bijna 60% van de konijneneigenaren probeert om hun konijn minstens één keer per jaar naar de dierenarts te brengen, wat wijst op een sterke wens om hoogwaardige zorg te bieden.
Het rapport, gebaseerd op een enquête onder 1.000 eigenaren van konijnen en cavia’s, laat ook zien dat 80% van de knaagdierenverzorgers vrouwelijk is, een toename en een belangrijke demografische verschuiving ten opzichte van Supreme’s vorige peiling van twee jaar terug. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat er 8% meer konijnen als huisdieren binnenshuis worden gehouden. In totaal leven konijnen bij 55% van de huisdiereigenaars binnen. Deze veranderingen weerspiegelen een wijzigende benadering van huisdierzorg, waarbij knaagdieren steeds vaker worden gezien als familieleden die aandachtige, hoogwaardige zorg verdienen.
“Het begrijpen van de behoeften en voorkeuren van knaagdiereigenaars is essentieel voor het vormgeven van ons productaanbod en onze marketingstrategieën,” zegt Claire Hamblion, Marketingdirecteur bij Supreme Petfoods. “Dit rapport weerspiegelt niet alleen de huidige trends, maar biedt ook bruikbare inzichten voor de toekomst.”
Het UK Small Pet Market Report 2024 belicht ook trends in merkvoorkeuren en winkelgewoonten onder eigenaars van knaagdieren. Supreme’s merk Science Selective leidt in spontane merkbekendheid onder eigenaren van knaagdieren, terwijl het Tiny Friends Farm-assortiment een indrukwekkende stijging van 34% in merkherkenning laat optekenen sinds de laatste enquête. Dit onderstreept Supreme’s toewijding om hoogwaardige producten te creëren en te investeren in initiatieven om merkbekendheid te vergroten, zoals gerichte sociale mediacampagnes.
Opvallend zijn ook de winkelvoorkeuren: 54% van de knaagdiereigenaars verkiezen fysieke winkels boven online-verkooppunten. Deze bevinding benadrukt de waarde van lokale dierenwinkels, die naast grote winkelketens belangrijke bestemmingen blijven voor knaagdierproducten .
“We erkennen de essentiële rol die gespecialiseerde retailers spelen en we zijn toegewijd om hen de middelen en ondersteuning te bieden die zij nodig hebben om een succesvolle knaagdierencategorie te runnen,” voegt Claire eraan toe.
Het UK Small Pet Market Report 2024 kan worden gedownload op de website van Supreme Petfoods.