Skip to content Skip to navigation

Beursverslag Interzoo 2018

Beeztees voert eerste shopperonderzoek in dierenbenodigdheden

Beeztees shopperonderzoek

In de tweede helft van 2014 voerde Beeztees een uniek shopperonderzoek uit in de categorie dierenbenodigdheden. Het betreft de eerste studie in de petcarebranche die specifiek inzoomt op accessoires in plaats van voeding. Als partner van de retail wil Beeztees hun kennis over de consument delen met hun klanten, zodat men samen nog beter kan inspelen op de behoeften van de eindgebruiker. De analyse bracht heel wat unieke inzichten aan het licht over het keuzeproces van de klant. Beeztees gaf Pet & Garden Pro de kans om de studie exclusief voor de Belgische markt in te kijken

In dit onderzoek liet Beeztees diervoeding buiten beschouwing en spitste het zich specifiek op accessoires toe. De studie gebeurde in 3 fasen, met name door een vooronderzoek, een observatie in de winkels en een online vragenlijst. Bij het vooronderzoek (Kartenspiel-methode) liet Beeztees de consument een segmentering aanbrengen in de brede categorie dierenbenodigdheden (zie afbeelding). Aansluitend werd het gedrag voor het schap in de winkels geobserveerd en nam het bedrijf online vragenlijsten af voor verdere verdieping. In totaal namen 1.000 respondenten deel aan het onderzoek. Een eerste belangrijke vaststelling? De consument verdeelt de petcarecategorie in 10 segmenten. Deze indeling is in eerste instantie gebaseerd op behoeften (zoals slapen & rusten) en pas daarna op producten. Deze segmentering vormt de basis voor de visie van Beeztees op deze categorie, maar biedt tevens handvatten voor bijvoorbeeld winkelinrichting of het opstellen van een schappenplan.

Met deze tien segmenten als uitgangspunt diepte Beeztees het aankoopproces verder uit. Wat valt daarbij op?  Accessoires voor het huisdier worden in maar liefst 88% van de gevallen door een vrouw gekocht. Dat is boven het gemiddelde als u weet dat normaliter ongeveer 70% van de aankopen door vrouwen worden gedaan. Verder geeft het onderzoek aan dat vrouwen 1 keer per maand accessoires voor hun huisdier kopen en dat ze daarbij gemiddeld 14 euro spenderen. Een andere belangrijke constatering is het aantal ongeplande aankopen in de categorie: bijna vier op de vijf aankopen in dierenbenodigdheden is niet gepland bij het binnenstappen van de winkel. Dat wordt nog eens  bevestigd door het feit dat een promotie voor 50% van de shoppers de reden is om een product te kopen. Daarmee wordt de rol van accessoires ten opzichte van voer nogmaals bevestigd: diervoeding zorgt voor traffic naar de winkel, accessoires dienen vervolgens vooral om het kassamandje extra vol te maken.

Uit het onderzoek blijkt dat het essentieel is om de klant op de winkelvloer te verleiden, want ook al zijn de aankopen vaak ongepland, toch is de shopper wel bereid ruim de tijd te nemen om een keuze te maken. Gemiddeld staat een consument ruim 2 minuten voor het schap als het gaat om accessoires. Bij speelgoed ligt deze tijd rond de 1,5 minuut, maar voor de aankoop van een reistas voor het huisdier neemt de consument al snel ruim 5 minuten de tijd. De shopper is bereid lang voor het schap te staan, omdat hij het leuk vindt om voor een huisdier te winkelen. Bij bepaalde productgroepen is het voor de shopper echter niet evident om een keuze te maken. Het bieden van keuzehulp aan het schap vormt voor een dierenspeciaalzaak zeker een toegevoegde waarde.

Verder is het opvallend dat slechts 3% van de consumenten een merk in accessoires kan opnoemen. Binnen dierbenodigdheden zijn wel enkele merken aanwezig, maar deze zijn vooral bekend bij retailers en dus niet zozeer bij de consument. Beeztees ziet deze vaststelling dan ook als een bevestiging dat ze verder aan hun gelijknamig, kwalitatief consumentenmerk  moeten bouwen en dat dit daadwerkelijk voor trafiek op de winkelvloer gaat zorgen.

Voor de 10 basissegmenten in de categorie dierenbenodigdheden ging Beeztees na hoe de shopper zich voor het schap gedroeg. Het belangrijkste element daarbij was de beslisboom. Die geeft aan met welke aspecten de shopper rekening houdt bij de keuze van een bepaald product. Voor speelgoed maakt men bijvoorbeeld eerst een afweging voor het type speelgoed zoals flostouwen of trekspeelgoed. Daarna zoekt men de juiste maat voor het huisdier, gevolgd door de keuze voor kwaliteit en prijs.

Die inzichten laat Beeztees toe om hun schapvisie kritisch te beoordelen. Door de schapindeling af te stemmen op de beslisboom van de shopper, wordt het makkelijker om de shopper naar het juiste product te navigeren. De onderneming wil de komende tijd hun schapvisie dan ook aanpassen, samen met hun klanten. Door het onderzoek ontwikkelde Beeztees trouwens een nieuw impulsmeubel, dat de impulswaarde van de producten en de verleiding van de shopper op de winkelvloer moet bevorderen. Het meubel wordt bij de kassa geplaatst en is gekoppeld aan een specifiek thema zoals gebitsverzorging of dierendag.