Skip to content Skip to navigation

Beursverslag Interzoo 2018

Belgen vinden online bestelgemak en prijs belangrijkst bij online aankopen

Ruim driekwart van de Belgen vindt de verkoopprijs en de eenvoud waarmee online besteld kan worden het belangrijkste bij het doen van online aankopen. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek van verpakkingsbedrijf DS Smith. Het onderzoek geeft daarnaast inzichten in de omvang van schade, consumentenvoorkeuren ten aanzien van packaging en hoe de shopper tegen duurzaamheid aankijkt.
De consument wil eenvoudig, goedkoop én snel bestellen. Zowel in België als Nederland staan bestelgemak, productprijs en korte levertijd in de top drie van belangrijkste factoren bij het doen van een online aankoop. In tegenstelling tot de verwachting hechten Nederlanders meer waarde aan bestelgemak dan aan de laagste prijs. Belgen daarentegen hechten wel de meeste waarde aan de laagste prijs. 75% van de ondervraagden zette de prijs van het product in de top 3, gevolgd bestelgemak (72%). Op de derde plaats komt een korte levertijd, 57% van de respondenten noemt dat een belangrijke factor bij het doen van online aankopen.

Het onderzoek laat verder zien dat klanten wegblijven als een e-tailer de verkeerde verpakking gebruikt. Met name te grote verpakkingen voor kleding en schoenen zorgen voor veel ergernissen bij de consument. Wanneer een webwinkel meerdere keren een bestelling in onaangepaste verpakking verstuurt, dan zou 1 op de 10 e-shoppers niet opnieuw bij hetzelfde bedrijf bestellen. Bovendien geeft 6 op de 10 consumenten aan dat ze liever minder verpakking zouden zien en daar zelfs voor zouden willen betalen; ongeveer de helft van de ondervraagde Belgen is bereid meer te betalen voor bepaalde extra’s bij de verpakking. Zo is 25% van de ondervraagden bereid meer te betalen voor een stevigere doos en is bijna 16% van de ondervraagden bereid meer te betalen voor makkelijk hersluitbare verpakkingen zodat ze eenvoudig te retourneren zijn. Een andere opvallende bevinding van het onderzoek is dat 3 op de 10 consumenten in het afgelopen jaar een beschadigd pakket heeft ontvangen. Ook komt het voor dat het product nog heel is, maar de verpakking beschadigd. Een verrassend hoog percentage Belgen blijkt dit reden genoeg te vinden om de webshop de rug toe te keren (21%). Vaak melden ze het niet aan de e-tailer maar blijkt 30% hun ervaringen wel met anderen te delen.