Skip to content Skip to navigation

Dit zijn volgens Euromonitor International de trends voor 2016 in de petcarebranche

petfood trends 2016

Euromonitor ging na welke tendensen dit jaar de markt van de huisdierbenodigdheden zullen beheersen. We zetten ze alvast voor u op een rijtje.

1) De terugkeer naar artisanale dierenvoeding

De humanisering van huisdieren is al enkele jaren een drijvende kracht in de industrie. In steeds meer huishoudens over de ganse wereld constateren we immers dat huisdieren de rol van ersatz kind vervullen, nu vrouwen op latere leeftijd zwanger zijn in vergelijking met enkele tientallen jaren terug. Omdat huisdieren vaak als kinderen worden behandeld, geeft de consument dan ook een groter budget uit aan het ‘pamperen’ van zijn/haar dier. Deze ontwikkeling zorgt er ook voor dat de huiseigenaar meer aandacht besteedt aan de samenstelling en de ingrediënten van dierenvoeding. Verder merken we dat steeds meer consumenten gaan koken voor huisdieren. Daardoor stijgt de vraag naar innovatieve producten die maken dat de baasjes eenvoudiger snacks kunnen bakken of verschillende maaltijden kunnen bereiden voor hun dier. Artisanale producten, zeker bij snacks, winnen dan ook aan belang omdat heel wat consumenten hun dier op een meer traditionele manier willen verwennen. Tevens merken we dat net zoals in de humane voeding producten op basis van gegrilde ingrediënten populairder worden.  

2) Focus op petfood formuleringen

Meer en meer huisdiereigenaars zoeken via forums en sociale media informatie op over petfood en gaan na wat nu de beste voeding is voor hun dier. Ze willen dan ook op de hoogte zijn hoe de productieprocessen verlopen en meer vernemen over de gebruikte ingrediënten. De verwachting is dat gevriesdroogde en luchtgedroogde ingrediënten belangrijker zullen worden, aangezien er geclaimd wordt dat deze productiemethodes de voedingstoffen beter behouden. Ondanks de controverse in de branche over de voordelen ervan, verwacht Euromonitor ook dat rauwe producten hun opmars verder zullen zetten. Dat referenties met de term ‘vrij van’, en zeker graanvrije producten, mainstream worden is niet echt nieuws. Toch zal de vraag naar deze artikelen ook dit jaar toenemen, zeker buiten Noord-Amerika.

3) Ingrediënten en labels

Ook dit jaar blijft de zoektocht naar exotische ingrediënten aanhouden, zeker wanneer deze bestanddelen extra functionaliteiten aan een bepaald product toevoegen. Net zoals in 2015 zullen veel producenten van petfood dan ook gebruik maken van lokale fruitsoorten en bessen. Tevens wordt, net als bij de humane voeding, de afkomst van de ingrediënten essentieel.  Het land waar een ingrediënt vandaan komt, is vaak immer een kwaliteitsmeter. Denken we maar aan Schotse zalm, Angus beef en dergelijke.
Tevens verwacht Euromonitor dat de producenten van diervoeding zich nog meer gaan focussen op de labelling van hun producten. Deze moet transparanter worden en eenvoudiger te begrijpen zijn voor de consument.

4) Transparantie

In tijden waar de consument voortdurend geconnecteerd is, vormt transparantie van bedrijfsvoering een cruciaal aspect. Huisdiereneigenaars zijn steeds meer geëngageerd en hebben alsmaar meer aandacht voor ecologie. Wanneer het aspect prijs geen verschil maakt, dan zijn het vaak items als duurzaamheid of sociaal engagement waarmee rekening wordt gehouden. De traceerbaarheid van de logistieke keten moet voor de producenten van petfood dan ook een nog groter aandachtspunt worden.