Skip to content Skip to navigation

Geslaagde eerste editie van Dibevo University

De mix van lezingen, productpresentaties en een vakbekwaamheidstest trok 2.092 bezoekers naar het Hart van Holland in Nijkerk dat voor twee dagen onmiskenbaar het Hart van de Huisdierenbranche was. En dat ‘hart’ kwam ook weer terug in de presentaties: ondernemen betekent écht contact maken en oog hebben voor de wereld om je heen. Met dat contact maken zat het tijdens Dibevo University wel goed. Opvallend veel bezoekers, maar ook exposanten spraken van een relaxte, ontspannen sfeer waarin het prettig zakendoen was. Er was er een continue, gezellige drukte op de beursvloer, terwijl ook de lezingenzaal steeds goed volliep. En dat was precies zoals de organisatie het voor ogen had: voor elk wat wils. De prachtig ingerichte University-bibliotheek alias Dibevo-lounge met zitjes en chesterfield-banken fungeerde als het sfeervolle koppelstuk tussen de lezingenruimte en de beursvloer. 

Ad van Beek zette met zijn lezing ‘Dichter bij jezelf, dichter bij je klant’ vol in op écht contact maken met je klant en gaf daarbij prachtige voorbeelden van goede én minder goede manieren om met klanten om te gaan. Hij wees daarbij op de rol van de beide hersenhelften (ratio versus intuïtie) en hoe je in plaats van je klant rationeel te benaderen, juist je intuïtie tot contact leidt dat je klant echt raakt.
Ruud Veltenaar was voor de meeste bezoekers een grote onbekende, maar de nieuwsgierigheid was groot genoeg om de zaal te vullen, zelfs tijdens etenstijd. Veltenaar gaf zijn toehoorders een blik naar de toekomst en dat duurzaamheid daarin een ongelooflijk grote rol gaat spelen. Hij deed ook een paar pittige uitspraken over hoe je met het oog op de toekomst moet ondernemen. En daar werd nog lang over nagepraat. Tot slot was er veel belangstelling voor Jos Burgers, de man die zijn boodschap zo duidelijk en met zo veel humor kan brengen, dat het soms op cabaret leek, maar dan met een serieuze boodschap en een superhandige tip waar de hele zaal de volgende dag mee aan de slag kon. 

Licht, ruim en overzichtelijk, dat was de omschrijving die de meeste bezoekers over de beursvloer gaven. Of het kwam doordat er volop daglicht was, het grote cateringplein met gratis eten en drinken of door de ‘grunge’ betonnen vloer; feit was dat de sfeer ongedwongen, vrolijk en positief was. Het was af en toe echt dringen door de brede gangpaden. Het mooie was dat veel bezoekers het gevoel en de inspiratie van de lezingen meenamen naar de beursvloer en daarover in gesprek gingen met de exposanten. Zowel op de beursvloer als in de bibliotheek stonden laptops klaar waarop bezoekers een gratis vakbekwaamheidstest konden doen voor de diergroepen die ze verkopen. En daar werd voortdurend gebruik van gemaakt. Sowieso gonsde het onderwerp ‘vakbekwaamheid’ en ‘Besluit houders van dieren’ over Dibevo University. Maar goed ook, want nu werd echt duidelijk dat er werk aan de winkel is. Leuk om te merken was dat de meeste deelnemers met plezier de test maakten en benieuwd waren of hun kennis toereikend was voor de nieuwe eisen van de overheid. Desondanks vonden veel mensen de test niet gemakkelijk. Vooral het deel over wet- en regelgeving, CITES en transport werd als ‘lastig’ bestempeld. Voor een aantal deelnemers kwamen ook de vragen over dieren als uilen, schapen en ganzen onverwacht. Op zich logisch want de test geldt ook voor bijvoorbeeld fokkers en dierengroothandel.

Bezoekers vulden ook dit keer in grote getale de enquête in die aan het eind van elke beursdag werd uitgestuurd. Het kenmerk van dit soort vragenlijsten is doorgaans dat mensen zeer kritisch zijn en absoluut geen blad voor de mond nemen. De inzet van het Dibevo-team om alle aspecten (bereikbaarheid, entourage, lezingen, beursvloer) naar een hoog niveau te tillen, werden gelukkig breed opgemerkt. ‘Voor herhaling vatbaar’, schreven veel mensen. En: ‘geweldige sprekers die me aan het denken hebben gezet’, ‘fijne overzichtelijke beursvloer’, ‘leuk, leerzaam en gezellig; ga zo door’, ‘lezingen waren echt geweldig’. De catering – vaak een heikel punt bij dit soort evenementen – kreeg dit keer alleen maar lof toegezwaaid. En dat was niet alleen omdat het gratis was! 
De mix van productpresentaties en drie topsprekers bleek de kracht van het University-concept. Gelukkig zetten de meeste bezoekers volledig in op deze mix. Of zoals een Belgische bezoeker opmerkte: “We verheugen ons er altijd op naar Nederland te kunnen komen daar jullie steevast net iets meer te bieden hebben dan bij ons.”