Skip to content Skip to navigation

Groei in verkoop hondenvoeding stokt

Groei in verkoop hondenvoeding stokt

Uit cijfers van Euromonitor International blijkt immers dat tussen 2015 en 2017 de omzet van hondenvoeding minder toenam dan voorheen.
De tragere groei is hoofdzakelijk te wijten aan het feit dat de consument steeds meer stedelijk gaat wonen. Hierdoor neemt de algemene hondenpopulatie in landen zoals Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk af of is er een verschuiving naar kleinere hondenrassen. Deze ontwikkeling heeft uiteraard een negatief effect op de totale consumptie van hondenvoer. Om een omzetstijging in waarde te creëren, zetten de fabrikanten op meerwaarde en innovatie.
“In bijvoorbeeld Noord-Amerika zijn premiumreferenties sterk aanwezig op de markt van hondenvoer. Vooral nicheproducten kennen daar een sterke groei. In West-Europa blijven het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië en Duitsland de voornaamste afzetmarkten voor hondenvoeding. Daar constateren we dat het voornaamste groeipotentieel zit in snacks en in premium niet-therapeutisch nat- en droogvoer. We verwachten trouwens dat deze evolutie zich doorzet. Zo ziet het er naar uit dat door socio-economische factoren kleine hondenrassen bijna 60% van de volledige hondenpopulatie in het Verenigd Koninkrijk zullen vertegenwoordigen”, aldus Paula Flores, hoofd van de pet care-afdeling binnen Euromonitor International.