Skip to content Skip to navigation

Meer dan 4 miljoen Nederlandse gezinnen hebben één of meerdere huisdieren

cats-dogs

Dat blijkt uit een gezamenlijk onderzoek bij ruim 7,5 miljoen Nederlandse huishoudens in opdracht van de Nederlandse Voedingsindustrie Gezelschapsdieren (NVG, de branchevereniging van petfoodfabrikanten en –importeurs) en Dibevo, de brancheorganisatie voor ondernemingen in de gezelschapsdierensector. In totaal heeft 53% van alle huishoudens één of meerdere huisdieren. De meeste gezinnen hebben een kat (24%) of een hond (19%), direct gevolgd door de aquariumvissen die in 10% van de huishoudens aanwezig zijn. In Nederland leven ruim 1,5 miljoen honden en bijna 2,6 miljoen katten. Daarnaast zijn er miljoenen vissen en vogels, maar ook de konijnen en knaagdieren zijn goed vertegenwoordigd met respectievelijk ruim 800.000 konijnen en een kleine 800.000 hamsters, cavia’s, muizen en ratten.

Van de huishoudens met een hond heeft 80% één hond en 20% twee of meer honden. Bij de katten is het percentage huishoudens dat twee of meer katten heeft maar liefst 43%. De meerderheid van de honden woont buiten de randstad, daar heeft bijna een kwart van de huishoudens een hond. In de drie grote steden en de rest van het Westen heeft respectievelijk 12% en 15% van de huishoudens een hond. Bij de katten zien we zoals verwacht een ander plaatje. 21% van de huishoudens in de drie grote steden en zelfs 27% van de huishoudens in de rest van het Westen heeft één of meerdere katten. Echter het hoogste percentage huishoudens met een kat vinden we in de drie noordelijke provincies, maar liefst 34%.

Uit het onderzoekt blijkt verder dat huisdierbezitters vaker kiezen voor één vogel, één vis of één konijn. Ten opzichte van 2015 steeg het aantal eigenaren dat één vogel, vis of konijn heeft met ca. 10% naar respectievelijk 54%, 20% en 63%.  Slechts voor 6% van de huishoudens is het internet het primaire aankoopkanaal voor huisdiervoeding. Voor veel huisdiereigenaren is de dierenspeciaalzaak – en in wat mindere mate het tuincentrum met een dierenafdeling – het belangrijkste verkoopkanaal. Alleen kattenvoer wordt overwegend in de supermarkt gekocht. Online diervoeding kopen groeit vooral voor honden- en kattenvoer en neemt daar nu respectievelijk zo’n 15% en 13% voor zijn rekening. Online kopen wordt vooral gedaan door eigenaren van (middel)grote honden; voer voor kleine honden wordt juist weer overwegend in de dierenspeciaalzaak en supermarkt aangekocht. Een deel van de aankopen via internet zijn toe te rekenen aan activiteiten van ketens en individuele dierenspeciaalzaken die naast de winkels ook een webshop runnen.

Er is een minieme stijging in het aantal huisdierbezitters dat hun huisdier mee op vakantie neemt, en dat gaat natuurlijk het meest om de hond. Kattenbezitters laten hun dier meestal thuis verzorgen door buren, familie, vrienden of kennissen. De dieren onderbrengen in een dierenpension vindt 10% van de hondenbezitters de beste keuze. Een groeiend aantal eigenaren van katten en konijnen kiezen het dierenpension als logeeradres. Bijna een vijfde deel van de respondenten geeft aan nooit op vakantie te gaan.