Skip to content Skip to navigation

Nog veel werk aan de (web)winkel

e-commerce - Pet & Garden Pro Magazine

HR-dienstverlener SD Worx bevroeg ongeveer 500 handelaars in België, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Nederland over de impact die zij ervaren door de e-commerce. De enquête toonde aan dat 62% van de handelaars over een webshop beschikt, waarbij Nederland duidelijk de koploper is. Daar heeft niet minder dan 76% van de ondervraagde zaken een onlineshop. België hinkt duidelijk achterop, met slechts de helft van de handelaars (52%). Enkel Frankrijk doet het nog iets slechter, met 48%. Vooral kleding- en schoenenzaken maken volop gebruik van e-commerce, in tegenstelling tot doe-het-zelfzaken, die nog maar heel schaars gebruik maken van webshops.

Uit de bevraging blijkt wel dat de meeste webshops nog niet mobiel genoeg zijn. Zo heeft slechts 31% een website die ook geschikt is voor de smartphone. Gemiddeld 1 op de 5 handelaars beschikt over een eigen app voor zijn webshop. Het valt op dat België hier opnieuw onderaan de ladder bengelt, met slechts 9%, terwijl Groot-Brittannië hier koploper is. 30% van de Britse handelaars beschikt daar over een specifieke app.

De meeste handelaars geloven wel dat er een rooskleurige toekomst weggelegd is voor wie zijn fysieke winkel combineert met een online shop.  60% verwacht ook dat winkels die niet investeren in e-commerce vroeg of laat in de problemen zullen geraken.
Retailexpert Peter Van Ostaeyen van SD Worx gelooft trouwens niet dat meer online winkels slecht zullen zijn voor de werkgelegenheid. Het zal eerder om een verschuiving van tewerkstelling gaan. In de kleinere detailhandel zal de werkgelegenheid mogelijk achteruitgaan, maar dat zal gecompenseerd worden door het toenemend aantal jobs in de logistiek, die zullen gecreëerd worden door de uitbreiding van e-commerce.  De kunst is om de fysieke winkel en de webwinkel elkaar zo goed mogelijk te laten aanvullen. Wie daarin slaagt, mag zich sowieso als winnaar beschouwen. Maar de weg is nog lang, want op dit moment past nog maar 60% van de ondervraagde retailers zo’n omnichannelstrategie toe.