Skip to content Skip to navigation

Tuinaanbod sterker dan ooit vertegenwoordigd op DIY, Home & Garden

DIY, Home & Garden 2015

De vakbeurs DIY, Home & Garden wordt dit jaar voor het eerst volledig georganiseerd door Kortrijk Xpo. Dit zorgt ervoor dat het organisatieteam alvast diverse nieuwe accenten wil leggen tijdens de komende editie, die van 20 tot en met 22 september wordt gehouden. “In eerste instantie zal het tuinsegment nadrukkelijker aanwezig zijn op de beursvloer. Vandaar ook dat we opteerden om de term ‘Garden’ voortaan in de beursnaam op te nemen. Verder hebben we de aanpak van onze seminaries licht veranderd. Tot slot  leggen we nog meer de focus op beleving en netwerking”, onderstreept Pieter Desmet, Sr. Exhibition Manager van DIY, Home & Garden.

Aantal exposanten uit tuinsector toegenomen

Begin juli (toen het interview met Pieter Desmet plaatsvond, nvdr) telde DIY, Home & Garden 2015 al meer dan 135 ingeschreven exposanten.
“Dat zijn nu al exact evenveel standhouders als tijdens de vorige editie. Ik denk dat we uiteindelijk zullen afsluiten met een exposantenlijst van ongeveer 150 bedrijven, wat een toename met 10 procent zou betekenen ten opzichte van de editie in 2013. Onze groei situeert zich voornamelijk in de tuinbranche. Naast de aanwezigheid van vaste waarden zoals Polet, Edialux, Husqvarna en Garden Trade International (Giardino) mogen we rekenen op enkele gerenommeerde spelers uit de sector die één of meerdere edities afwezig bleven, zoals Scotts Benelux, Bayer Cropscience en Compo. Onze beslissing om ons nog meer te richten op het tuinsegment – in dat kader voerden we trouwens een naamaanpassing door – werpt duidelijk zijn vruchten af.  We stellen immers vast dat het doe-het-zelven zich niet meer alleen in huis, maar ook in de tuin afspeelt. Voor de uitbaters van tuincentra is een bezoek aan DIY, Home & Garden dan ook meer dan de moeite waard. In ons land vindt er dit jaar immers geen enkele andere vakbeurs plaats, die ook specifiek de tuinsector aanspreekt. We hebben onze beursdatum trouwens speciaal met 1 week vervroegd, zodat we een volwaardig alternatief vormen voor Green Expo tijdens de oneven jaargangen”, benadrukt Pieter Desmet.

Veel inzendingen voor ‘Stars in the Box’

Uit de bezoekersenquête van de vorige editie bleek dat meer dan 72% van de bezoekende retailers aangaf op zoek te zijn naar nieuwigheden en ruim 63% naar nieuwe leveranciers. Het is dan ook niet verwonderlijk dat innovatie ook dit jaar tijdens DIY, Home & Garden een centrale rol toebedeeld krijgt.
“Met de noviteitenwedstrijd ‘Stars in the Box’ leggen we extra de klemtoon op nieuwe producten. Dit jaar mochten we een recordaantal inzendingen noteren, waaronder ook verschillende uit het tuinsegment: maar liefst 46 nieuwigheden dingen mee naar de titel ‘Noviteit van het Jaar’. Het betreft zowel producten die in het voorjaar werden gelanceerd als artikelen die momenteel nog niet op de markt zijn gebracht. Een jury, waarin onder meer mensen van Horta, Hubo/Walter Van Gastel, Brico en Gamma zetelen, maakte een voorselectie en koos daaruit uiteindelijk 18 nieuwigheden. De geselecteerde nieuwkomers worden tijdens de beurs op de ‘Stars in the Box’-stand gepresenteerd. De bezoeker kan daar stemmen voor zijn favoriete innovaties en op die manier de winnaars mee bepalen”, verduidelijkt Pieter Desmet.

Netwerking stimuleren

Een vakbeurs is meer dan enkel innovaties ontdekken, uiteraard moeten er op de beursvloer ook zaken worden gedaan en contacten worden gelegd. Het organisatieteam wil het netwerken bevorderen met enkele opvallende initiatieven.
“In eerste instantie vindt de gratis catering niet meer plaats in een aparte zaal. Deze wordt nu in de wandelgangen aangeboden door middel van buffetten. Dit moet het voor de bezoekers en de standhouders nog makkelijker maken om zakenrelaties aan te knopen. Verder pakken we uit dit jaar uit met een baristabar. Bedoeling is dat die als ontmoetingsplaats fungeert en ondertussen iedereen van diverse heerlijke soorten koffie en thee laat genieten. Daarnaast richten we, verspreid over de 4 beurshallen, verschillende loungezones in. Tevens openen we iedere beursdag om 16u onze wijnlounge, waar er tijdens een degustatie van een lekker glas wijn kan geproefd worden. Tot slot wordt de beursmaandag afgesloten door de Network Happening, een gezellige netwerkavond verzorgd door Comeos. Dit alles zal bovendien heel wat sfeer en beleving creëren op de beursvloer. In die optiek presenteren we ook een heus demoplein, waar een tiental bedrijven toffe demo’s zullen geven”, onderstreept Pieter Desmet.

Nieuwe aanpak voor de seminaries

Traditioneel pakte de organisatie tijdens de vakbeurs uit met ontbijtseminaries, maar daar komt vanaf dit jaar verandering in, aldus Pieter Desmet.
“We stelden vast dat die omwille van het vroege aanvangsuur voornamelijk door de exposanten werden bijgewoond. Voor bezoekers uit het centrum of het zuiden van het land was het immers geen evidentie om tegen 8 uur al in de gebouwen van Kortrijk Xpo aanwezig te zijn. Daardoor verloren deze lezingen wat van hun meerwaarde. Voor de komende editie hebben wij het concept van de seminaries dan ook licht gewijzigd. Deze vinden voortaan in de namiddag plaats. Op maandag 21 september om 16u geeft Sofie Vergucht van Phytofar, de Belgische Vereniging van de Industrie van Gewasbeschermingsmiddelen, tekst en uitleg over de fytolicentie die vanaf 25 november 2015 verplicht is voor professionele gebruikers, verdelers en voorlichters van pesticiden. Wim Boesmans, Director Home & Lifestyle bij GfK, belicht op dinsdag 22 september om 14u de woon- en leeftrends in 2025. Het marktonderzoeksbureau voerde immers een grootschalig onderzoek uit naar de factoren die ons leven in huis en in de tuin in de toekomst zullen beïnvloeden.”

Shop- en rayonverantwoordelijken ook van harte welkom

DIY, Home & Garden mikt niet enkel op de uitbaters en inkopers van dhz-zaken, bouwmarkten en tuincentra als bezoekers, ook de winkel- en schapverantwoordelijken worden uitgenodigd om een bezoek aan de vakbeurs te brengen.
“Vanuit de exposanten is er een duidelijke vraag om deze medewerkers van een bouwmarkt, tuincentrum of dhz-zaak op hun stand te ontvangen. Met de aankoopafdeling heeft een leverancier of fabrikant immers al regelmatig contact. Ze vinden het essentieel om hun producten en/of diensten ook aan de shop- en rayonverantwoordelijkheden te kunnen voorstellen. Zij zijn het immers die bepalen waar in de zaak de artikelen worden gepresenteerd en die de consument informeren en adviseren. In dat kader besloten zowel Hubo als Adimant/Bouwpunt om op dinsdagvoormiddag een vergadering te houden in de gebouwen van Kortrijk Xpo. Achteraf zal daaraan uiteraard ook een beursbezoek worden gekoppeld. Zo kunnen we de laatste beursdag eigenlijk als de ‘Dag van de Winkelverantwoordelijke’ beschouwen”, besluit Pieter Desmet. 

DIY, Home & Garden in een notendop

Wat: Vakbeurs voor doe-het-zelf, home improvement en tuin.
Wanneer: Van 20 tot en met 22 september 2015.
Openingsuren: Iedere dag van 10 tot 18 uur.
Waar: Hall 1, 2, 3 en 6 van Kortrijk Xpo.
Toegang: Enkel toegankelijk voor retailers binnen de sectoren van de vakbeurs.
Registratie: U kunt zich vooraf registreren via de website van de vakbeurs.
Meer info: Surf naar www.diy-home-garden.be