Dat blijkt uit cijfers die de American Pet Products Association (APPA) bekend maakte tijdens de recente editie van Global Pet Expo, die van 26 tot en met 28 maart jl. in Las Vegas plaatsvond. Volgens APPA bedroegen de totale uitgaves in de Amerikaanse petcareindustrie vorig jaar ruim 152 miljard dollar. Dit resultaat wijst op een aanhoudende groei. Voor 2025 wordt trouwns een omzet van 157 miljard dollar verwacht. Verder geeft 77% van de Amerikaanse huisdiereigenaren zegt dat de huidige economie hun huisdierbezit niet heeft beïnvloed.
"De huisdierindustrie blijft veerkracht tonen, zelfs te midden van de economische onzekerheid. Wat bemoedigend is, is dat het huisdierbezit zelf toeneemt: momenteel zijn er 94 miljoen Amerikaanse huishoudens die nu minstens één huisdier bezitten, een forse stijging ten opzichte van 82 miljoen in 2023. Deze cijfers bevestigen opnieuw dat de zorg voor huisdieren een topprioriteit blijft voor Amerikanen. Dit weerspiegelt een diepe en blijvende band tussen mensen en hun huisdieren, vooral bij Millennials en Generatie Z, die meer geneigd zijn meerdere huisdieren te hebben dan de babyboomers en Generatie X."
Daarnaast bevatte het '2025 State of the Industry Report' van de Amerikaanse petcarefederatie nog enkele opvallende bevindingen die we je niet onthouden. Zo is in de VS zowel het bezit van honden als katten toegenomen: 51% van de huishoudens (68 miljoen) hebben een hond terwijl 37% (49 miljoen) een kat bezitten.
11 miljoen Amerikaanse huishoudens houden kippen, een sterke stijging van 28% in vergelijking van 2023. Een opvallende vaststelling is dat Generatie Z de drijvende kracht vormt achter de deze aanzienlijke groei in huisdierbezit. Het is waarschijnlijk de generatie die het meest meerdere huisdieren bezit in de VS. In 2024 vertegenwoordigde Generatie Z 20% (18,8 miljoen) van de Amerikaanse huishoudens met een huisdier, een stijging van 43,5% ten opzichte van 2023. Maar liefst 70% van de huisdiereigenaren uit de generatie Z bezit 2 of meer huisdieren. Verder is een duidelijke toename van mannelijke huisdiereigenaren, vooral bij Generatie Z en Millennials.
Tevens blijkt uit het rapport dat Amerikaanse huisdiereigenaren zich zorgen maken over de betaalbaarheid en toegang tot diergeneeskundige zorg en verzorgingsdiensten voor huisdieren. Verder noteren we dat Amerikaanse huisdiereigenaars zowel online als in fysieke winkels hun aankopen doen. Bovendien spelen sociale mediakanelen, zoals TikTok, Youtube en Instagram een cruciale rol in de aankoopbeslissingen van generatie Z.
De Amerikaanse petcareindustrie blijft dus floreren, waarbij Generatie Z een belangrijke rol speelt in de groei. De industrie moet zich aanpassen aan veranderende consumententrends, waaronder de toenemende vraag naar betaalbare zorg en de invloed van sociale media op het aankoopgedrag.