François Valdivieso (CEO Maxi Zoo België): “Net als 2024 wordt 2025 een duidelijk expansiejaar voor Maxi Zoo België”

Nieuws

François Valdivieso (CEO Maxi Zoo België): “Net als 2024 wordt 2025 een duidelijk expansiejaar voor Maxi Zoo België”

17/01/2025

Ook dit jaar kijkt Pet & Garden Pro terug op het afgelopen jaar en gaan we na wat de toekomst brengt. Ditmaal legden we ons oor te luister bij Kristof Berx (Mede-zaakvoerder Zowizoo), François Valdivieso (CEO Maxi Zoo België) en Nicolas Koevoets (Mede-zaakvoerder Goe Beestig). Last but not least gingen we met François Valdivieso in gesprek over de opvallende ontwikkelingen in het afgelopen jaar. Tevens geeft hij aan welke evoluties hij de komende jaren in de petcarebranche verwacht.

Hoe evalueren jullie 2024 bij Maxi Zoo België?
“2024 was een erg positief jaar voor Maxi Zoo België met een sterke volumegroei en een forse expansie van ons winkelnetwerk. Doorheen het hele land, van Knokke tot Aywaille, openden we nieuwe vestigingen. Zelfs in de laatste weken van het jaar stonden er nog vier winkelopeningen op de agenda. Ook online boekten we een duidelijke vooruitgang. Slechts 18 maanden na de lancering is onze onlineshop uitgegroeid tot een belangrijk onderdeel van onze strategie. Hoewel we ons DNA als brick-and-mortarspeler behouden, zetten we ook volop in op een omnichannelbenadering. Dat is ook noodzakelijk: enerzijds om in te spelen op de aanwezigheid van de onlineconcurrentie, anderzijds omdat onze klanten dat verwachten. Flexibiliteit is daarbij cruciaal. Daarom werken we volop aan de lancering van ons ‘Click & Collect’-platform. Klanten willen naargelang hun behoefte kunnen schakelen tussen onze fysieke winkels, onze onlineshop en onze afhaalpunten.”

Wat was dit jaar de belangrijkste verwezenlijking van Maxi Zoo België?
“Dat was ongetwijfeld de lancering van ons winkelconcept 3.0 en van onze klantenkaart. Dankzij ons vernieuwde loyaliteitsprogramma kunnen we nu nog beter inspelen op de individuele behoeften van onze klanten. Het winkelconcept 3.0 met verbeterde navigatie, een doordachter kleurgebruik, optimale verlichting en een grotere focus op impulsaankopen, speelt in op de verwachtingen van de moderne consument. De belevingsmodules en inspiratiewerelden zorgen ervoor dat klanten nieuwe producten kunnen ontdekken en inspiratie kunnen opdoen. Zowel het vernieuwde winkelconcept als de klantenkaart versterken onze waardepropositie en ondersteunen ons value leadership.”

Welke plannen heeft Maxi Zoo België in 2025?
“We kijken met vol vertrouwen uit naar een nieuw expansiejaar met een tiental geplande openingen van nieuwe locaties. De focus ligt daarbij op Wallonië en de regio rond Brussel, aangezien we in Vlaanderen – op enkele uitzonderingen na – al over een dicht netwerk beschikken. Een andere prioriteit blijft het versterken van onze kernwaarden: exceptional products, exceptional value, exceptional service en exceptional convenience. Bovendien gaan we verderwerken aan onze employer of choice-strategie. Een uitstekende service begint immers met een sterk team van gemotiveerde medewerkers. Bij ons personeel draait alles om het welzijn van huisdieren en het makkelijker en gelukkiger maken van het leven van hun baasjes. Daarom werven we vooral huisdierenlovers aan. We bieden hen uitgebreide training en talrijke carrièremogelijkheden aan. Doordat we niet met een franchiseconcept werken, zijn er bij Maxi Zoo België unieke doorgroeikansen, waardoor we ons differentiëren van andere spelers op de markt. We ondervinden trouwens geen probleem om personeel te vinden. Bovendien is ons personeelsverloop erg laag.”

Welke petcaretrends vielen jou dit jaar op?
Bij Maxi Zoo België merken we een toegenomen aandacht voor de gezondheid en het welzijn van huisdieren. Onder meer premiumvoeding met een toegevoegde nutritionele waarde en supplementen kennen een opmars. Ook BARF en diepvriesverse voeding winnen aan belang. Laatstgenoemde segmenten vertegenwoordigen nog geen grote volumes, maar bieden veel groeipotentieel. Daarnaast is er de opkomst van slimme technologie. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan trackers die de gezondheid van het huisdier monitoren, zoals het bijhouden van eetgewoontes en bewegingspatronen. Deze trends zullen zich de komende jaren verder doorzetten.”

Wat was voor jouw de voornaamste eyeopener in het voorbije jaar?
“Een significante vaststelling dit jaar was dat klanten steeds vaker op zoek gaan naar gespecialiseerde producten, vooral op het gebied van voeding. Het belang van kwalitatieve voeding voor de gezondheid en het welzijn van huisdieren wordt door steeds meer consumenten erkend. Ook bij accessoires is er een duidelijke voorkeur voor duurzame producten. In plaats artikelen te kopen die snel vervangen moeten worden, verkiezen klanten producten met een langere levensduur. Dit bewustere aankoopgedrag weerspiegelt de tendens van consumenten om meer te investeren in kwaliteit en duurzaamheid, omdat dit op lange termijn voordeliger is.”

Welke uitdagingen staan de petcare-industrie in de toekomst te wachten?
“In de eerste plaats zullen we het hoofd moeten bieden aan toenemende concurrentie, met name vanuit de digitale hoek. Om relevant te blijven, zal de focus op value moeten liggen in plaats van enkel op prijs, met duurzaamheid en gezondheid als onderscheidende thema’s. Tegelijk blijft Maxi Zoo prijsgericht, zonder in te boeten op kwaliteit. Onze private labels vormen een sterke USP en bieden klanten een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Daarnaast zien we een steeds kritischere en beter geïnformeerde consument. Waar vroeger een pushstrategie volstond, komt de klant nu vaak binnen met evenveel kennis als het personeel. Dit vraagt om goed opgeleide medewerkers.”

Waar schuilen de kansen voor dierenspeciaalzaken in de komende jaren?
“Dierenspeciaalzaken zullen het verschil kunnen maken met deskundig advies. Daarom investeren we bij Maxi Zoo fors in opleidingen en trainingen. Daarnaast biedt een betere integratie van online en offline een dierenspeciaalzaak opportuniteiten. Daar zetten we bij Maxi Zoo België ook op in. Ons devies is ‘Happier Pets, Happier People’ en dus willen we ons cliënteel zowel in de fysieke winkels als in onze onlineshop een unieke beleving garanderen.”

Gerelateerd nieuws

Deze website gebruikt cookies om u een betere ervaring te bieden terwijl u deze site bezoekt.