Mobiele computers en handhelds zijn de nieuwe persoonlijke assistenten in de detailhandel

Nieuws

Mobiele computers en handhelds zijn de nieuwe persoonlijke assistenten in de detailhandel

24/01/2025

Mobiele computers en handhelds zijn geëvolueerd van simpele hulpmiddelen voor dataverzameling tot onmisbare alleskunners in de detailhandel. Hun veelzijdigheid, in combinatie met de mogelijkheid tot individuele aanpassing, maakt ze tot een soort persoonlijke assistent voor de medewerkers. Ze verhogen niet alleen de efficiëntie achter de schermen, maar verbeteren ook de servicekwaliteit.

 

In dit tijdperk van digitalisering is de rol van technologie in de detailhandel fundamenteel veranderd. Mobiele computers en handhelds, die oorspronkelijk puur voor data-capture en voorraadbeheer waren ontwikkeld, zijn uitgegroeid tot echte alleskunners. Dankzij de mogelijkheid om individuele apps te programmeren en te installeren, worden deze apparaten ware persoonlijke assistenten die specifieke eisen van retailers ondersteunen en optimaliseren. De klantenservice en de winkelervaring kunnen zo zonder veel moeite worden verbeterd en het concurrentievermogen worden gewaarborgd. Want in deze tijden waar e-commerce blijft groeien, zullen alleen fysieke winkels die uitstekende service bieden op de lange termijn kunnen overleven.

 

In het verleden werden mobiele handhelds en mobiele computers vooral gebruikt om voorraadniveaus te registreren of binnenkomende goederen te controleren. Hoewel deze taken centraal blijven staan, zijn hun functies sterk uitgebreid. Dankzij moderne besturingssystemen, zoals Android, kunnen de apparaten door verschillende apps te installeren nu naar de individuele behoefte worden aangepast. Zo kan bijvoorbeeld de verlichting en muziek in winkels worden geregeld. In plaats van te moeten vertrouwen op verschillende bedieningsapparaten kunnen medewerkers hun handheld gebruiken om via wifi snel en eenvoudig de sfeer van de hele winkel of afzonderlijke afdelingen aan te passen. Dit biedt een eenvoudige en centrale oplossing die niet alleen de efficiëntie verhoogt, maar tevens de klantervaring bevordert.

 

Klantadvies kan ook worden verbeterd door het gerichte gebruik van mobiele computers en handhelds. Verkoopmedewerkers kunnen met een paar klikken real-time informatie over producten opvragen, zoals beschikbaarheid, technische details of varianten. Dit verkort de wachttijden en verhoogt de klanttevredenheid. Op het gebied van klantloyaliteit kunnen apps worden gebruikt om de aankoopgeschiedenis van individuele klanten weer te geven. Dit maakt gepersonaliseerd advies en gerichte aanbevelingen mogelijk, wat de loyaliteit aan de winkel versterkt. De verkoop kan ook worden verhoogd door het slimme gebruik van mobiele computers en handhelds door het potentieel van cross-selling te benutten. Medewerkers kunnen bijvoorbeeld individuele boodschappenlijstjes maken die klanten rechtstreeks via sms of QR-code op hun smartphone ontvangen of artikelen aan klanten voorstellen die vaak worden gecombineerd met de al geselecteerde producten.

Alle mogelijkheden en functionaliteiten over deze mobiele computers en handhelds kan je ontdekken tijdens de komende editie van de beurs EuroCIS, de leidende vakbeurs voor retailtechnologie die van 18 tot en met 20 februari 2025 wordt georganiseerd in Düsseldorf (Duitsland). EuroCIS 2025 focust op de volgende 5 thema's: Artificial Intelligence, Customer Centricity, Smart Store, Smart Energy Management en
Cyber Security.

Doc. Messe Düsseldorf / ctillmann


Artificiële intelligentie zorgt immers voor een snelle revolutie in de detailhandel. Dit gebeurt door verbeterde data-analyse en procesautomatisering, wat van bijzonder belang is gezien het tekort aan geschoolde arbeidskrachten. Klantgerichtheid komt steeds meer centraal te staan, met toenemende personalisatie en het creëren van een naadloze winkelervaring door technologieën zoals IoT (Internet of Things) en AI. Slimme winkelconcepten integreren moderne technologieën zoals sensoren en slimme schappen om het winkelen nog sneller en naadlozer te maken. Slim energiebeheer is een belangrijk initiatief tegen de achtergrond van hoge energieprijzen en duurzaamheidsinspanningen, terwijl cyberbeveiliging van doorslaggevend belang is voor de bescherming van data en systemen tegen de toenemende aanvallen op IT-structuren.


Gerelateerd nieuws

Deze website gebruikt cookies om u een betere ervaring te bieden terwijl u deze site bezoekt.