Ook dit jaar kijkt Pet & Garden Pro terug op het afgelopen jaar en gaan we na wat de toekomst brengt. Ditmaal legden we ons oor te luister bij Kristof Berx (Mede-zaakvoerder Zowizoo), François Valdivieso (CEO Maxi Zoo België) en Nicolas Koevoets (Mede-zaakvoerder Goe Beestig). Laatstgenoemde mag hier de spits afbijten en vertelt wat hem opviel en welke evoluties hij de komende jaren in de petcarebranche verwacht.
Hoe evolueren jullie bij Goe Beestig het afgelopen jaar?
“We zijn midden 2023 gestart met onze eerste winkel in Turnhout. In de tweede helft van 2024 konden we eindelijk cijfers vergelijken met dezelfde periode een jaar eerder. Hieruit blijkt dat Goe Beestig Turnhout een mooie groei heeft doorgemaakt, hoewel de evolutie trager verloopt dan verwacht. Het kost meer tijd dan we hadden ingeschat om met de klanten een band op te bouwen en hen aan onze winkel te binden. Bovendien hebben we het voorbije jaar enorm veel bijgeleerd. De conclusie is dat we nog harder moeten inzetten op de elementen waarmee we het verschil willen/kunnen maken, namelijk de beleving op de winkelvloer, de evenementen, de workshops en dergelijke.”
Wat is de voornaamste verwezenlijking van Goe Beestig in 2024?
“Zonder twijfel was de opening van onze tweede dierenspeciaalzaak in Deinze een hoogtepunt en dat slechts een maand na de eerste verjaardag van Goe Beestig in Turnhout. Het combineren van deze mijlpalen was een mooie prestatie voor onze jonge organisatie. Het runnen van de twee vestigingen bracht aanvankelijke wel enige operationele druk met zich mee. Groeien houdt altijd een beetje pijn lijden in. Gelukkig kan ik terugvallen op een goed team, want ik kan niet overal op elk moment aanwezig zijn. Maar in het algemeen zijn we super tevreden met onze nieuwe winkel. In Deinze werd ons concept op een ganse andere manier in de winkel geïntegreerd. We werken er met 2 niveaus, wat een gans andere winkelervaring met zich meebrengt. Maar het open gevoel en het typische Goe Beestig-concept is er duidelijk aanwezig.”
Wat zijn jullie plannen voor 2025?
“Onze focus ligt op het verder optimaliseren van onze bestaande winkels. In Turnhout hebben we al een mooie groei gerealiseerd, maar er is nog veel potentieel. Deinze bevindt zich nog in het eerste levensjaar, daar ligt dus nog veel werk. Daarnaast is een van onze grootste uitdagingen het versterken van onze onlineaanwezigheid en het uitbreiden van de webshop. Dit blijft een complex vraagstuk, want online zijn onze prijzen direct vergelijkbaar met grote spelers, die vaak scherper geprijsd zijn. We zoeken naar een manier om de onlineverkoop te stimuleren, waarbij we onze unieke winkelbeleving ook digitaal overbrengen. We sluiten de opening van een derde winkel volgend jaar niet uit, als er een mooi pand op ons pad komt. Maar een prioriteit is het zeker niet.”
Wat was voor jou de voornaamste eye-opener in het afgelopen jaar?
“Dat je als startende of groeiende onderneming in deze branche al snel merkt dat je elke klant actief moet overtuigen om bijvoorbeeld een zak hondenvoeding of kattenbakvulling in jouw zaak en niet ergens anders te kopen. De merken en producten die wij aanbieden, zijn immers ook online en bij concullega’s te vinden. We begonnen met de naïeve gedachte: ‘We openen een mooie winkel op een goede locatie en de klanten zullen vanzelf komen.’ Maar al snel ontdekten we dat het niet zo eenvoudig is. De petcarebranche onderscheidt zich daarin duidelijk van andere retailsectoren. Het draait niet alleen om het product, maar vooral om het bieden van advies en expertise om specifieke problemen op te lossen. Dat is een duidelijk verschil met bijvoorbeeld een supermarkt.”
Welke trends vielen jou dit jaar op?
“Ik zie dat leveranciers zich terecht steeds meer op duurzaamheid richten. Toch twijfel ik als winkelier of consumenten bereid zijn extra te betalen voor duurzame producten met een korte levensduur, zoals hondenspeelgoed. Het wordt interessant om deze evolutie te volgen. Daarnaast kampten veel leveranciers de laatste maanden met stockbreuken, meestal door logistieke problemen. Dit kan hen stimuleren om nog meer dichter bij huis te produceren, wat ook past bij hun duurzaamheidsdoelen. Tot slot valt op dat klanten steeds meer belang hechten aan kwalitatieve huisdierenvoeding. Ondanks de financiële uitdagende tijden krijgt kwaliteit vaak voorrang op prijs.”
Welke productgroepen binnen petcare hebben volgens jou het grootste groeipotentieel?
“Ik geloof sterk in de groei van verzorgingsproducten voor huisdieren, zoals shampoos, borstels, pootverzorging, enzovoort. Deze categorie surft duidelijk mee op de humanisering van huisdieren. Daarnaast zie ik grote commerciële kansen in de kattenmarkt. Mensen worden zich steeds bewuster van de specifieke behoeften en levenskwaliteit van katten.”
Welke uitdagingen staan de petcareindustrie te wachten?
“De concurrentie met lowcostbedrijven zoals Temu wordt een grote uitdaging. Hun prijzen zijn voor Europese bedrijven onhaalbaar. Hoewel consumenten beter geïnformeerd zijn en een ruime keuze hebben, kiezen ze vaak voor de laagste prijs en belanden ze bij dergelijke platforms. Om ons te wapenen, moeten we focussen op kwaliteit en het belang daarvan duidelijk maken. Daarnaast is het contact met de klanten cruciaal: we moeten begrijpen waar(om) ze bepaalde producten wel of niet kopen en die inzichten benutten. Voor dierenspeciaalzaken wordt persoonlijk contact met het cliënteel belangrijker dan ooit.
Wat wordt de impact van technologie op de petcaresector?
“Ik verwacht dat technologie steeds meer zal worden ingezet om de gezondheid van huisdieren te monitoren. Met verzamelde data kunnen we hun welzijn verbeteren en gezondheidsproblemen sneller opsporen. Op de winkelvloer kan AI consumenten helpen bij het maken van een geïnformeerde productkeuze. Bij Goe Beestig denken we hier ook over na, zij het op bescheiden schaal.”