Pet’s Factory is een dierenspeciaalzaak, die ontstaan is uit de passie van zaakvoerders Reka Lainé en Olivier Schwennicke voor huisdieren en hun welzijn. Wat begon als Dog’s Factory, een ‘doggy day care’ in Eigenbrakel, evolueerde tot een succesvolle onderneming met op vandaag 3 vestigingen. Pet’s Factory onderscheidt zich door een focus op hoogwaardige voeding en accessoires voor huisdieren, gecombineerd met diepgaande vakkennis en een sterke klantgerichtheid.
Dierenspeciaalzaak Pet’s Factory is eigenlijk organisch ontstaan vanuit een andere onderneming.
“Van opleiding ben ik een hondengedragstherapeut. Ruim 8 jaar geleden richtte ik in Eigenbrakel Dog’s Factory op: een ‘doggy day care’ waar we een combinatie van een crèche, een pension, een overdekt speelterrein en gedrags- socialisatieopleidingen voor honden aanboden. De focus lag daarbij steeds op het welzijn van het huisdier. Toen ik tijdens mijn consultaties klanten een bepaalde voeding of accessoire aanraadde, constateerde ik dat die referenties meestal niet vond in het aanbod van veel traditionele dierenspeciaalzaken. Daarom besloot ik zelf op zoek te gaan naar referenties, die aan mijn visie en standaard op het vlak van kwaliteit, dierenwelzijn en -gezondheid beantwoordden. Op die manier is Pet’s Factory ontstaan. Bijna 2 jaar terug heb ik trouwens Dog’s Factory overgelaten aan nieuwe eigenaars. Ondertussen telt onze dierenspeciaalzaak 3 vestigingen, namelijk in Lot (circa 1.000 m² winkeloppervlakte), Eigenbrakel (700 m²) en Ukkel (een kleinere shop met dogwash). De focus ligt hoofdzakelijk op hond en kat, al hebben we in de 2 grootste winkels ook een compact gamma voor knaagdieren en konijnen. Daarnaast omvatten de vestigingen in Ukkel en Eigenbrakel ook nog een kattenhotel, namelijk Cat’s Boutique Hotel”, schetst Reka Lainé, zaakvoerster van Pet’s Factory.
Breed en gevarieerd klantenbestand
“We ontvangen in onze 3 vestigingen zowel jong als oud, maar de meerderheid van onze klanten bestaat uit dertigers en veertigers. Opvallend is ook dat er iets meer vrouwen dan mannen langskomen in onze dierenspeciaalzaken”, geeft Reka Lainé aan. “Onze klanten zijn voornamelijk huisdiereigenaren die hun gading niet vinden bij de grote petcareketens. De meesten wonen binnen een straal van 20 kilometer rond één van onze winkels. We voeren beperkte promotiecampagnes om onze naamsbekendheid te vergroten, het merendeel van ons klantenbestand is dan ook opgebouwd door mond-tot-mondreclame. We merken bijvoorbeeld dat veel lokale dierenartsen hun cliënten adviseren om hun huisdierenvoeding bij ons aan te schaffen. We plaatsen ook regelmatig updates op de sociale mediakanalen van Pet’s Factory, al ontbreekt het soms aan tijd en expertise om daarvoor een doordachte marketingstrategie op te zetten.”
Met kwaliteit en advies het verschil maken
Reka Lainé benadrukt dat de kracht van Pet’s Factory steunt op 2 essentiële pijlers.
“Ten eerste is er ons onderscheidende aanbod. In onze dierenspeciaalzaken richten we ons exclusief op hoogwaardige voedingsmerken, die het welzijn en de gezondheid van huisdieren centraal stellen. Op het vlak van petfoodkwaliteit doe ik geen toevoegingen: inferieure voeding kan immers leiden tot gezondheidsproblemen. Ik hecht bijvoorbeeld bijzonder veel waarde aan de herkomst en kwaliteit van de proteïnebron, terwijl het eiwitgehalte minder bepalend is. A-merken zullen de klanten bij ons niet aantreffen; ook al zijn ze commercieel interessant, ze passen niet binnen onze visie. Voorts geven we de voorkeur aan petfood van Belgische leveranciers en producenten. Wat accessoires betreft, selecteren we vrijwel uitsluitend producten van hoge kwaliteit, vervaardigd in Europa. Daarnaast streven we ernaar om samen te werken met kleine, ambachtelijke producenten, die unieke en exclusieve items aanbieden. Een ander fundamenteel aspect is onze diepgaande vakkennis. We verstrekken onze klanten uitvoerig advies: we luisteren aandachtig naar hun behoeften en streven er altijd naar om een oplossing te bieden, die daar perfect op aansluit. We nemen de tijd om de eigenschappen van de producten te schetsen en aan te geven waarom deze een positief effect hebben op het welzijn en de gezondheid van het huisdier in kwestie. Het is essentieel om onze knowhow en expertise uit te dragen, want vaak merk ik dat talloze klanten onbewust een product zoals een halsband verkeerd gebruiken en de hond hierdoor kwetsen.”
Gemotiveerd personeel
Om die vakkennis over te dragen kan Reka Lainé ook rekenen op een enthousiast en gedreven team.
“In de huidige arbeidsmarkt is het vinden van goed personeel een uitdaging, maar tot nu toe zijn we er steeds in geslaagd kwalitatieve medewerkers aan te trekken. Wij selecteren kandidaten met een passie voor huisdieren en leiden hen intern op, vaak in samenwerking met onze leveranciers. Het is cruciaal dat onze medewerkers de eigenschappen en specificaties van onze producten grondig beheersen, zodat zij klanten snel en accuraat kunnen informeren, adviseren of een oplossing voor hun probleem/vraag kunnen aanreiken. De familiale sfeer binnen Pet’s Factory wordt door het personeel zeer gewaardeerd. Elke winkel heeft zijn eigen team. Ik werk persoonlijk in al onze vestigingen mee,” aldus Reka Lainé.
Bewustwording bij cliënteel
Reka Lainé merkt dat het aankoopgedrag van consumenten de afgelopen jaren in positieve zin is geëvolueerd.
“Nu huisdieren als een echt familielid worden beschouwd, zijn de eigenaren veel bewuster geworden van het belang van kwalitatieve voeding. Ze zoeken zorgvuldig uit welke producten het beste voldoen aan de behoeften van hun hond of kat, en laten zich niet langer enkel leiden door prijs of merknaam. In de beginjaren kwamen klanten vooral bij ons voor accessoires. Ons voedingsassortiment had een veel lagere rotatie, omdat mensen niet vertrouwd waren met de merken die wij aanboden. Ik kreeg vaak de opmerking dat het commercieel interessanter zou zijn om A-merken op te nemen. Toch ben ik trouw gebleven aan mijn visie en filosofie, wat uiteindelijk zijn vruchten heeft afgeworpen. Het heeft veel tijd en energie gekost om klanten kennis te laten maken met ons voedingsaanbod, maar geleidelijk hebben we hen kunnen overtuigen van onze aanpak. Ze zijn tegenwoordig dan ook veel meer begaan met het welzijn en de gezondheid van hun huisdier en dat is uiteraard een positieve evolutie.”
Antwoord bieden op onlineconcurrentie en personeelstekort
Dierenspeciaalzaken staan de komende jaren voor twee grote uitdagingen, stelt Reka Lainé. “Enerzijds zorgt de groeiende onlineverkoop voor druk op de omzet van fysieke winkels. Op prijs kunnen we niet concurreren met e-commerce, aangezien hun verkoopprijzen soms zelfs lager liggen dan onze inkoopprijzen. Dit betekent dat dierenspeciaalzaken nog meer moeten inzetten op kennis en expertise. Daarmee zijn we meteen aanbeland bij de tweede uitdaging: ‘Hoe vinden we nog gekwalificeerd en gemotiveerd personeel?’ Het invullen van vacatures wordt steeds moeilijker. Bovendien zijn er de veranderde werkattitude sinds de coronapandemie en de hoge loonlasten in ons land. Daarnaast vormt de opkomst van A.I. en robotisering een bedreiging voor onze vakkennis en expertise.”
Toekomstplannen
Tot slot werpt Reka Lainé een blik op de toekomst van Pet’s Factory.
“We hebben niet de ambitie om uit te groeien tot een grote keten, maar staan zeker open voor uitbreiding. Wel is het essentieel dat dit niet ten koste gaat van de kwaliteit die we bieden. Daarnaast blijft – zoals eerder aangegeven – het vinden van geschikt personeel een uitdaging. Bovendien wordt het bij meerdere vestigingen steeds lastiger om zelf actief in alle winkels mee te draaien”, besluit Reka Lainé.
Cat’s Boutique Hotel
Zoals reeds aangegeven tellen 2 vestigingen van Pet’s Factory ook een Cat’s Boutique Hotel.
“In ons kattenhotel plaatsen we het comfort van de katten centraal. De verblijven zijn dan ook echt ruim en aangenaam ingericht. Naast de gewone kamers bieden we ook suites en een familiekamer aan. Er is ook een grote gemeenschappelijke ruimte aanwezig, waar de katten even kunnen ravotten of gewoon relaxen. Het is trouwens de bedoeling om binnenkort ook een franchiseconcept van Cat’s Boutique Hotel te lanceren”, vertelt Reka Lainé.