Skip to content Skip to navigation

Beursverslag Interzoo 2018

Aan het woord

Malanico - Arjan & Rolf Mol

Sinds zijn ontstaan is Malanico, het vroegere Mol diervoeding, uitgegroeid tot de grootste onafhankelijke distributeur van benodigdheden voor huisdieren in Nederland. Er wordt geleverd aan dierenspeciaalzaken, tuincentra, doe-het-zelf zaken en overige bedrijven uit de branche. 

Beeztees - Job van Riel en Jacco Buijs

In onze reeks interviews met de groothandels trokken we ditmaal de grens over en klopten we aan bij het Nederlandse Beeztees. Al beschouwen eigenaar Job van Riel en Commercieel Directeur Jacco Buijs België eigenlijk ook als hun thuismarkt. Beide heren zien de pet care markt als een erg sexy branche, die nog heel wat groeipotentieel biedt.  Om die kansen te benutten, wil Beeztees samen met de retailer de consument verleiden met  relevante producten die beantwoorden aan diens behoeftes. Kennis, beleving en specialisme zijn volgens Jacco Buijs en Job van Riel drie pijlers die de winkelier daarbij kunnen helpen. 

Bjorn Nagels - Nagels Pet Products

In onze reeks interviews met groothandels gingen we ditmaal langs bij Bjorn Nagels van Nagels Pet Products. Deze onderneming uit Beerse voert haar eigen koers binnen de Belgische pet care markt. Zo opteert deze grossier er bewust voor om producten/merken te verdelen die niet overal terug te vinden zijn, zodat de dierenspeciaalzaak op die manier over een groter onderscheidend vermogen beschikt. Een aanpak die volgens zaakvoerder Bjorn Nagels duidelijk zijn vruchten afwerpt. Hij is van mening dat de winkeliers de komende jaren moeten inzetten op actie, service en kennis. Enkel op die manier kunnen ze het hoofd bieden aan de toenemende concurrentie. 

Aan tafel met… Els Laroy van ‘house of brands’ Laroy Group

In onze reeks interviews met groothandels klopten we ditmaal aan bij Els Laroy van Laroy Group. Om de verkooppunten in de pet care sector verder te laten groeien, wil de onderneming haar jarenlange ervaring en knowhow met hen delen. Voor de winkelier is het immers essentieel dat ze beantwoorden aan de noden van de veranderde consument en op die manier een klantentrouwheid kunnen opbouwen. Laroy Group wil de winkelpunten daarbij graag ondersteunen. 

CST - Jan Ceulemans

In de vorige nummers van Pet & Garden Pro brachten we een reeks interviews met enkele retailketens uit de pet care- en tuinbranche. In de komende nummers kloppen we aan bij diverse groothandels en laten hen hun licht schijnen op de evoluties in de sector. CST/Surplus Distribution mag de spits afbijten. Deze groothandel deed de voorbije weken de pet care markt in de Benelux op zijn grondvesten daveren door de lancering van een nieuw aankoopmodel: Deeleencontainer, een online platform voor basisproducten waar winkeliers samen rechtstreeks van de fabrikant kunnen aankopen.

Fons Leroy van VDAB

Degelijke en gemotiveerde arbeidskrachten vinden, het is momenteel geen sinecure en bezorgt diverse eigenaars van tuincentra en dierenspeciaalzaken herhaaldelijk kopzorgen en slapeloze nachten. Veel sollicitanten worden afgeschrikt door het weekendwerk, denken dat er onvoldoende doorgroeimogelijkheden zijn of hebben gewoon onvoldoende voeling met deze sectoren en haken daarom af.

Diepteinterview Aveve

Zoals in de vorige edities van Pet & Garden Pro klopten we ook ditmaal aan bij een retailer en bespraken we de ontwikkelingen binnen de winkelketen en de evoluties op de markt. Midden augustus gingen we in Wilsele langs bij Sabine Devreese, die sinds ruim een jaar Algemeen Directeur is van AVEVE Retail. Zij vindt het belangrijk dat de klant weet waar een winkelketen voor staat en dat dit op een duidelijke manier wordt gecommuniceerd.

Diepte-interview Tom&Co

Ook in dit nummer gaan we op gesprek bij een retailketen die actief is in de pet care- en tuinsector en bekijken we wat er leeft binnen hun organisatie en de sector. Ditmaal viel onze keuze op Tom&Co waar we aanklopten bij Vice President Jean-Thomas Geelhand.
“De pet care branche is een boeiende, emotionele markt die de laatste decennia een enorme ontwikkeling onderging. Tegenwoordig is het huisdier uitgegroeid tot een echt familielid. Dit betekent ook dat de Tom&Co-vestigingen mee moesten evolueren. 

diepte-interview Horta

Pet & Garden Pro gaat dit jaar op gesprek bij de diverse retailketens en groeperingen die actief zijn in de pet care- en tuinbranche en bekijkt met hen wat er leeft binnen hun organisatie en de sector. Ditmaal klopten we aan op het hoofdkantoor van Horta.

Diepte-interview Maxi Zoo

Pet & Garden Pro gaat dit jaar op gesprek bij de verschillende retailketens actief in de pet care- en tuinbranche en bekijken met hen wat er leeft binnen hun organisatie en de sector. We starten deze reeks met Koen Van den Bossche, Country Manager van Maxi Zoo Belgium. Hij constateert dat het huisdier een steeds centralere rol inneemt in het leven van de consument: “Steeds meer mensen kiezen voor een huisdier. De relatie mens-dier wordt dus alsmaar belangrijker. Bij Maxi Zoo willen we die hechte band benadrukken.”    

Diepte-interview ABJ

Anderhalf jaar na de eerste officiële vergadering zit de ‘Association Belge des Jardineries’ (ABJ), de Waalse tegenhanger van de Belgische Tuincentra Vereniging, mooi op koers. Dat blijkt uit een gesprek dat we hadden met voorzitter Jacques Hendrickx, zaakvoerder van La Jardinerie de Beloeil en een man die door zijn jarenlange ervaring de tuincentrasector door en door kent.