Ga naar de inhoud

Aantal Belgische huishoudens met huisdier(en) licht gedaald

Onlangs maakte BEPEFA, de federatie van Belgische producenten en verdelers van diervoeding, de resultaten bekend van haar vierde onderzoek over de Belgische huisdierenpopulatie. Dat werd uitgevoerd in april 2024 door het online-marktonderzoeksbureau iVOX bij 1.000 Belgen. De opvallendste conclusie uit het onderzoek is dat 58% van de respondenten (een) huisdier(en) heeft. Dat is een minieme achteruitgang (-1%) ten opzichte van vorig jaar, maar wel ruim 6% meer dan in 2021.

Demografisch gezien zijn de Belgische huisdiereigenaars vooral personen jonger dan 54 jaar en Franstalig. Opmerkelijk: de helft van de ondervraagde Vlaamse huishoudens blijkt geen huisdier te bezitten. Gemiddeld hebben de geënquêteerden 3 huisdieren per huishouden, een lichte afname ten opzichte van het vorige onderzoek. Katten (32%) en honden (31%) blijven veruit de populairste huisdieren. Vooral in laatstgenoemde categorie noteren we een forse toename (+7%) in de laatste 3 jaar. Verder sprong de forse daling van het aantal respondenten met vijvervissen in het oog: van 4,6% in 2023 naar 2,1% nu. Ook het aantal respondenten met knaagdieren en konijnen zakte fel in vergelijking met 2023.

Verder merken we in het onderzoek dat 17% van de Belgen het voorbije jaar een nieuw huisdier verwelkomde: een terugval van 2% in vergelijking met vorig jaar, maar nog steeds een significante groei (+12%) ten opzichte van 3 jaar geleden. Het waren vooral personen jonger dan 34 jaar die dit jaar voor een nieuw huisdier opteerden (29%). Bovendien waren er beduidend meer Franstaligen (24%) dan Vlamingen (11%) die een ‘nieuwkomer’ in huis haalden. Voor 31% van deze nieuwe ‘pet parents’ betrof het trouwens het eerste huisdier. iVOX peilde ook naar de redenen voor de komst van een nieuw huisdier. Ruim de helft van de respondenten die vorig jaar voor een nieuw huisdier kozen, gaf aan dit te doen voor het gezelschap. Dat is een significante toename in vergelijking met 2023, toen slechts een derde dit als drijfveer opgaf. Andere beweegredenen waren onder meer het verlies van een huisdier (13%), als ‘maatje’ voor (een) reeds aanwezig(e) huisdier(en) (12%), voor de eigen mentale gezondheid (6%) en om te gaan wandelen/bewegen (4%).
Honden (38%) en katten (33%) blijven de populairste nieuwe huisdieren. Ten opzichte van het jaar voordien ging het bij honden om een duidelijke stijging, bij katten dan weer om een lichte daling. iVOX onderzocht ook waar deze nieuwe huisdieren vandaan kwamen. Ruim 29% werd gekocht bij een kweker/fokker. 19% schafte het dier aan in een dierenspeciaalzaak/tuincentrum. Tot slot werden 1 op 4 dieren verkregen via familie of vrienden.

Voor de aankoop van petfood begeven huisdiereigenaars zich voornamelijk naar dierenspeciaalzaken en supermarkten, waarbij laatstgenoemd kanaal het frequentst wordt bezocht. Daarnaast wordt huisdiervoeding ook nog veelvuldig bij de dierenarts aangeschaft, al bemerkte iVOX wel een terugval in vergelijking met vorig jaar. Ruim een derde van de honden- en katteneigenaars koopt maandelijks petfood in een dierenspeciaalzaak. Verder geeft meer dan 50% van de honden- en kattenbaasjes aan huisdierenvoeding ook online te kopen. Bijna de helft van de Belgen weet reeds welke dierenvoeding ze zullen aanschaffen vooraleer ze zich naar de winkel begeven. 29% van de respondenten zegt merken met elkaar te vergelijken op de winkelvloer/website. Prijs vormt voor 1 op 2 huisdiereigenaars de belangrijkste factor in de aankoopbeslissing. Andere doorslaggevende criteria zijn onder andere de levensfase van het huisdier en de smakelijkheid van de voeding. Aspecten zoals de productielocatie, de origine van de ingrediënten en duurzaamheid, spelen bij de ondervraagde consumenten nauwelijks een rol.

(Foto doc. Pexels)

iVOX peilde ook naar het budget dat aan het huisdier wordt besteed. Gemiddeld zijn de Belgische eigenaars bereid om maandelijks een maximum van €107,6 te spenderen aan hun huisdier, waarvan maximaal €70,1 aan petfood wordt uitgegeven. Vorig jaar lag het budget voor huisdiervoeding wel iets hoger (€79,4). Volgens het onderzoek willen jonge consumenten iets meer besteden aan hun geliefde dier, zowel in zijn geheel als qua voeding. Ook Vlamingen willen iets meer geld uittrekken dan Franstaligen, zeker qua voeding. Voorts geven 6 op de 10 respondenten aan dat ze niets aan de verzorging van hun huisdier zouden veranderen, ook al zouden er als gevolg van inflatie prijsstijgingen worden doorgevoerd. Ruim 17% (dat is een iets lager aantal dan vorig jaar) zou opteren voor een goedkoper alternatief. 9% van de Belgische consumenten is in dat geval van plan zijn/haar huisdier minder snacks te geven.

Tot slot ging iVOX ook na of de Belgische gezinnen hun huisdier mee naar het werk nemen. Uit het onderzoek blijkt dat 12% van de bevraagde honden- en katteneigenaars aangeeft dat dit toegelaten is door hun werkgever. 9% doet dit ook effectief.

De voornaamste cijfers beknopt bekijken op een handige factsheet? Dat kan door hier te klikken.

Share