Deze Belgische sectorverenigingen die opkomen voor de belangen van de Belgische e-commerce maakten bekend dat ze de krachten gaan bundelen. De nieuwe organisatie zal verder bouwen op de inspanningen van beide verenigingen en wil de Belgische e-commerce op een veilige, betrouwbare en duurzame manier stimuleren. De Belgische e-commercesector verwierf de voorbije jaren, onder meer door de coronacrisis, een strategische positie in onze maatschappij. Onlinehandel is niet langer een ‘trend’, het is uitgegroeid tot een volwaardig, relevant onderdeel van de Belgische economie. De Belgische e-commercebranche telt immers ruim 50.000 webshops, die een omzet van 11,7 miljard euro realiseren en jaarlijks goed voor ruim 150 miljoen transacties. Sectorverenigingen BeCommerce en SafeShops.be bouwen al jaren aan een omgeving waarin de online-aankopen van producten en diensten veilig en betrouwbaar kunnen verlopen, zowel voor de consument als voor de Belgische webshop. Door hun krachten te verenigen, kan er nog beter beantwoord worden aan de behoeften van alle online-handelaren.
De nieuwe associatie zal zich richten op het stimuleren van de Belgische digitale economie. Enerzijds door de online klant te informeren dat digitale handel op een veilige, betrouwbare & duurzame manier kan gebeuren. Anderzijds door webshops een kader aan te reiken om op de ‘juiste’ manier naar de consument of bedrijfsklant te gaan. Greet Dekocker, Managing Partner SafeShops.be, zal de dagelijkse leiding van de nieuwe vereniging op zich nemen.
Jan Vereecke, Voorzitter BeCommerce: “Met de nieuwe vereniging willen we de volgende stap zetten voor de Belgische e-commerce sector. We willen samen bouwen aan een bredere visie waarin de digitale economie alle kansen krijgt. Door het samenbrengen van de expertise van zowel BeCommerce als SafeShops.be zijn we bovendien een sterke partner om – samen met de overheid – te ijveren voor een duurzame e-commerce.”
Greet Dekocker, Managing Partner SafeShops.be: “Samen met de leden van zowel SafeShops.be als BeCommerce zal de komende weken gewerkt worden aan de vormgeving van de nieuwe vereniging. Hierbij zal rekening gehouden worden met de noden en behoeften van de diverse ledenprofielen. Zo hebben startende onlin shops meer baat bij een aantal basisopleidingen en wensen grotere spelers of B2B-onlinehandelaren meer advies met betrekking tot bijvoorbeeld duurzaamheid of internationale handel. Er zullen gedifferentieerde dienstenpakketten ontwikkeld worden die hierop inspelen en waardoor zowel grote als kleine online spelers zich ‘thuis’ zullen voelen in dit nieuwe project.”