Capi Europe, dat designbloempotten voor binnen en buiten vervaardigt, mag zich sinds mei 2023 B Corp noemen. Business as a force for good: dat is waar B Corp voor staat. Het is een keurmerk voor sociale bedrijven die met hun product of dienst bijdragen aan een betere wereld. Toine van de Ven, eigenaar Capi Europe, is trots op de B Corp-certificering.
“Stop greenwashing en stop groene onzinverhalen: ook in onze branche is dat nog steeds schering en inslag. Niet roepen, maar doen! Simpel toch? Uiteindelijk draait het om transparantie. Dat is ook de essentie van B Corp. Bij Capi Europe gaan we eerlijk, transparant en met veel passie voor een betere wereld. Het is een teamprestatie waar ik ongelooflijk trots op ben. We zijn enorm gedreven als het gaat om verantwoordelijkheid nemen. Het is fantastisch dat we B Corp zijn, dat we onderdeel zijn van de Business for Good Community. We behaalden een zeer hoge score van 95, waarmee we laten zien dat we serieus meedoen: niet alleen in onze branche, maar wereldwijd. De certificering is zeker niet ons einddoel, onze ambitie reikt veel verder.”
Om het B Corp-certificaat te krijgen moet je als bedrijf voldoen aan hoge normen op het gebied van sociale en milieuprestaties, transparantie en verantwoordelijkheid. Met het behalen van deze certificering sluit Capi Europe zich aan bij de groeiende beweging van bedrijven die zich inzetten voor een inclusievere, eerlijkere en circulaire economie. Er wordt een compleet bedrijfsonderzoek uitgevoerd op maatschappelijk verantwoord ondernemen en gekeken naar de impact van het bedrijf in kwestie op vijf pijlers: bestuur, milieu, werknemers, klanten en gemeenschap. De firma’s zijn tevens verplicht om hun B impact report publiekelijk te delen op de website van B Corp. Zo kunnen consumenten inzien hoe de onderneming scoort op alle onderdelen en of er progressie zit in de scores. Op dit moment zijn er meer dan 7.000 B Corps in 161 branches en 91 landen.