De Thomas More Hogeschool en Comeos, de federatie voor handel en diensten, hebben tussen 30 april en 10 mei (voor de heropening van de non-food) meer dan 3.000 consumenten bevraagd over de impact van Covid-19 op hun aankoopgedrag. Hieruit blijkt dat het koopgedrag van de Belgen sterk is veranderd. Zo zal 30% in de toekomst meer online blijven kopen. In alle leeftijdscategorieën en voor vrijwel alle productgroepen vinden we consumenten die voor het eerst online hebben gekocht. De groep van first-time buyers is het grootst bij de 60-plussers. Opvallend is dat 50% van de 61 tot 70-jarigen voor het eerst bloemen of planten online kocht. Deze productcategorie werd door alle leeftijdsgroepen meer gekocht dan voor de crisis. 71% van de consumenten bleef aankopen bij zijn of haar vertrouwde (online/offline) retailers, 44% gaf aan gericht te zoeken naar retailers met een fysieke winkel in België. 30% zal ook in de toekomst meer online blijven kopen. 87% heeft er alle begrip voor dat de levertermijn nu wat langer is. 23% is van plan om winkels die ze in de afgelopen periode online ontdekt hebben, fysiek te willen gaan bezoeken. 73% kent retailers die tijdens de lockdown met online activiteiten zijn gestart.
54% van de consumenten heeft vertrouwen in de toegenomen hygiënemaatregelen die opgelegd worden in fysieke winkels. Consumenten geven aan meer te willen winkelen in lokale buurtwinkels en shopping centers te willen vermijden. 42% van de consumenten wil liever geen schoenen of kledij passen in een winkel, verbazend genoeg is dit percentage bij 60-plussers significant lager. In Wallonië ligt dit percentage dan weer hoger dan in Vlaanderen of Brussel. Net meer dan de helft van de ondervraagden (52%) is ervan overtuigd dat onze manier van winkelen nooit meer wordt zoals voor corona. De coronacrisis heeft een onmiddellijke en sterke invloed gehad op ons koopgedrag. Het is bijzonder boeiend om te kijken welke van deze gebruiken persistent aanwezig zullen blijven. Thomas More en Comeos zullen deze enquête in de toekomst daarom herhalen om te kijken of we in oude patronen zullen hervallen of we nieuwe gewoonten hebben aangeleerd.