Van zondag 29 september tot en met dinsdag 1 oktober kunnen doe-het-zelfzaken, tuincentra, decoratiezaken, bouwmaterialenhandels en ijzerwarenzaken in Kortrijk Xpo terecht voor de 34ste editie van DIY, Pro & Garden. Met ruim 150 exposanten geeft DIY, Pro & Garden perfect het productaanbod in een doe-het-zelf zaak, vakhandel of tuincentrum weer: A-merken worden gecombineerd met een groot aantal nieuwkomers, wat leidt tot een verfrissend en vernieuwend assortiment. Een opvallende wijziging ten opzichte van de vorige editie is dat DIY, Pro & Garden meer de nadruk op het professioneel materiaal legt.
“Het pro-luik is zeker niet nieuw op onze beursvloer. Bouwmaterialen, ijzerwaren en gereedschappen vormden altijd een essentieel onderdeel van de beurs, maar door de jaren heen nam het doe-het-zelfaanbod de overhand. We keren als het ware terug naar onze kern. Hiermee beantwoorden we aan op de evoluties op de markt. De laatste jaren constateren we dat veel doorwinterde doe-het-zelvers gebruik maken van professioneel materiaal. Dit zorgt dat pro-merken nadrukkelijker aanwezig zijn op de dhz-markt, waardoor de lijn tussen beide segmenten alsmaar meer vervaagt. Daarnaast is er ook de vakhandel zelf, die in vergelijking met de doe-het-zelfsector veel minder geconsolideerd is en nog heel wat zelfstandige winkels telt. Voor diverse van onze standhouders vormen zij een significante doelgroep. Vandaar dat we meer de nadruk op dit productaanbod willen leggen. Bovendien telt ons land geen retailbeurs meer voor professionele gereedschappen en die leemte willen wij invullen. In die optiek hebben we onze beursnaam dan ook gewijzigd van DIY, Home & Garden naar DIY, Pro & Garden. Tuinartikelen blijven eveneens een significant segment op het event met een marktaandeel van circa 22% “, stipt exhibition manager Pieter Desmet aan.
Net als tijdens de vorige editie nodigt DIY, Pro & Garden niet enkel de aankoopverantwoordelijken uit: ook winkelmanagers, rayonverantwoordelijken en dergelijke zijn welkom op het event.
“We hebben toen een concept bedacht waarbij we de ketens voorstelden om hun winkelmanagermeetings bij ons te organiseren, gekoppeld aan een beursbezoek. Dit initiatief bleek succesvol. Brico Franchising Partners, Gamma en Hubo bevestigden al dat ze ook ditmaal hun meeting bij ons laten plaatsvinden. Bovendien besloten de aankoopgroeperingen Asamco, Groco en Procoop in dit verhaal mee te gaan. Verder belegt de raad van bestuur van Meno Group ook een vergadering op DIY, Pro & Garden. Dankzij dit initiatief brengen we niet enkel meer bezoekers en koopkracht, maar ook ‘selling out’ naar de beurs. Veel exposanten plaatsen de schappresentaties uit de winkel eveneens op hun beursstand, waardoor de bezoeker een duidelijk beeld krijgt van hoe ze de producten het best voorstellen op het winkelpunt”, onderstreept Pieter Desmet.
Voor meer informatie of een gratis bezoekersregistratie kunt u terecht op www.diy-pro-garden.be.