Ga naar de inhoud

Duitse petcaremarkt overschrijdt voor het eerst kaap van 7 miljard euro omzet

Ondanks de gespannen economische situatie blijft de Duitse huisdierenbranche zich positief ontwikkelen. De fysieke dierenspeciaalzaken en supermarkten realiseerden in 2023 een omzet van ruim 5,6 miljard euro, een stijging van 9,5% in vergelijking met het voorgaande jaar. De online detailhandel realiseerde 1,3 miljard euro omzet, de verkoop van voeding voor buitenvogels bracht 161 miljoen euro op. De totale omzet van de Duitse huisdierenbranche bedroeg daarmee vorig jaar ongeveer 7,1 miljard euro. Binnen dat resultaat vertegenwoordigde de verkoop van petfood in de vakhandel en de foodretail circa 4,5 miljard, een toename van 11,4% ten opzichte van 2022. In alle huisdiersegmenten ging de afzet van voeding er trouwens op vooruit. De categorie accessoires groeide met 2,7 procent tot 1,1 miljard euro. “De totale omzetstijging valt deels te verklaren door de toegenomen vraag. Een andere oorzaak zijn prijstoenames, doorgevoerd om de stijgende kosten voor energie, grondstoffen, verpakking en transport te compenseren”, verklaart Georg Müller, voorzitter van het Industrieverband Heimtierbedarf (IVH).
“Ondanks de inflatie opteren veel huisdiereigenaren toch voor premiumproducten om hun huisdieren te voederen en te verzorgen, zeker bij de dierenspeciaalzaken. Opvallend: sommige consumenten stelden de aankoop van accessoires uit, zeker in de segmenten ‘honden’ en ‘aquaria’. Maar we vermoeden dat dit slechts een momentopname is”, stelt Norbert Holthenrich, voorzitter van de Duitse branchevereniging voor huisdieren (ZZF).

Met een totale omzet van 2,3 miljard blijft de kattenvoeding (+14,4%) in 2023 het grootste voedingssegment. Natvoer (+15,3%) vormt de belangrijkste groeimotor binnen deze categorie. Het segment snacks, inclusief kattenmelk, groeide met 14% tot 372 miljoen euro. Ook droogvoer noteerde een aanzienlijke toename. Ook de verkoop van hondenvoeding (+9,1%) dikte verder aan tot net geen 2 miljard euro. Ook hier mag natvoer (+13,7%) zich de sterkste stijger noemen. De verkoop van voeding ging ook in alle andere huisdierensegmenten omhoog, uitgezonderd bij de knaagdieren.

Share