Ga naar de inhoud

E-commerce in België bevestigt duurzame groei

E-commerce in België blijft gestaag groeien: het aantal online uitgaven en het gespendeerde bedrag stijgen voor het vijfde jaar op rij. Dat blijkt uit cijfers van de BeCommerce Market Monitor, hét marktonderzoek dat uitgevoerd wordt door BeCommerce via GfK dankzij de steun van PostNL en Google. In de eerste helft van 2019 werd online reeds 5,69 euro online uitgegeven, wat opnieuw een stijging van 7 procent is ten opzichte van diezelfde periode vorig jaar, een nieuw record.
“In 2018 zagen we al een record aan uitgaven online. De Belgen gaven toen 10,67 miljard euro uit, wat al een half miljard meer was dan de uitgaven in 2017. We zien dat, gedurende het eerste half jaar van 2019, deze consistente groei is verdergezet met 7% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Als de e-commerce dit jaar aan dit tempo blijft groeien, lijkt het erop dat we dit jaar de magische grens van 11 miljard euro zullen doorbreken”, ziet Sofie Geeroms, Managing Director bij BeCommerce.

In de eerste helft van 2019 werden er alvast zo’n 55,3 miljoen aankopen gedaan online. Dat is een stijging van maar liefst 25% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen ging het al over 44,2 miljoen aankopen. Verder wordt één op vijf uitgaven online gemaakt. Kampioen van de online bestedingen zijn reizen, dit valt ook duidelijk te zien binnen de top 3. Net als de voorbije 2 jaar wordt de top 3 aangestuurd door ‘vliegtuigtickets en accommodatie (niet in pakket)’. Deze zorgden voor een online aandeel van 88% in de uitgaven. Op de tweede plaats staat ’tickets voor attracties en events’; 8 op 10 tickets voor attracties en events wordt online aangekocht. De top 3 wordt afgesloten met ‘pakketreizen’ die 62% van de online bestedingen inneemt.
“De grootst groeiende categorie is opnieuw ‘Health & Beauty’. We merken al een tijdje dat deze categorie aan een opmars bezig is en ook in dit kwartaal zien we dat er een stijging is van maar liefst 41% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar”, voegt Sofie Geeroms nog toe.

Online shoppers zijn over het algemeen zeer tevreden over hun online winkelervaring. Negen op tien online shoppers geeft aan tevreden te zijn. De belangrijkste redenen voor hun tevredenheid zijn de lage prijs en het gemak van thuis te bestellen. Daarnaast is ook tijdsbesparing voor een op drie respondenten een voorname reden om online te winkelen.
“De BeCommerce Market Monitor gaat ook na wat de Belg als grootste nadeel ondervindt van online winkelen. Daarbij merken we toch dat de verplichting om op voorhand te betalen voor een kwart van de mensen nog als een drempel wordt beschouwd. Daarnaast zijn ook de verzendkosten en gebrek aan contact met het product de grootste nadelen van online shoppen.”, ziet Sofie Geeroms.

De smartphone wordt steeds populairder ten koste van zowel desktop en tablet in online bestedingen en aankopen. In de eerste helft van dit jaar werd 18% van de aankopen gedaan via de smartphone. “Ondanks de daling van desktop en tablet voor online inkopen, blijft de laptop wel nog steeds het meest populaire toestel voor het uitvoeren van online bestedingen. Ongeveer de helft van de uitgaven wordt via een laptop verricht (47%)”, verduidelijkt Sofie Geeroms van BeCommerce.

Bancontact online bevestigt zijn positie als populairste betaalmiddel in België: 39% van de betalingen in het tweede kwartaal gebeurden via Bancontact online. Dit is echter wel een daling van 10% ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar. Ook de kredietkaart verliest een beetje aan populariteit en zakt van 40% tot 30% van de online aankopen. PayPal behoudt zijn derde plaats en wordt door 14 procent van de kopers gebruikt bij het online winkelen.

Share