Ga naar de inhoud

Fressnapf Groep zet sterke groei voort ondanks globale crisis

Tags:

Ondanks de geopolitieke onrust en de dynamische concurrentie kende Fressnapf Groep een positief 2022. Met een totale omzet van ruim 3,5 miljard euro realiseerde de onderneming vorig jaar een groei van ruim 11% ten opzichte van 2021. In alle 13 landen waar Fressnapf Groep operationeel is, werd een omzetstijging geboekt. Vooral in Polen (+53%) en Frankrijk (+25%) ging het om een erg sterke stijging. Ook in Ierland dikte de omzet fors (+ 43%) aan, maar dat was onder meer het gevolg van een overname. Ook het netwerk van de Europese marktleider liet in 2022 een sterke expansie optekenen. Er werden bijvoorbeeld ruim 130 nieuwe locaties opgestart. Zo is Fressnapf nu ook actief in Roemenië, waar 14 winkels werden geopend. De komende jaren wil de onderneming o.a. via participaties, joint ventures en partnerships blijven groeien. Dat bleek vorig jaar al door onder meer de fusie met Arcaplanet Group in Italië en de participatie in het Kroatische Unconditional Group. De online-omzet kwam vorig jaar neer op 329 miljoen euro, een vooruitgang met 34% in vergelijking met het jaar voordien.

“De eerste twee jaar van de coronapandemie kende ons bedrijf een enorme hausse: sinds 2019 hebben we meer dan 1,2 miljard euro omzetgroei gegenereerd dankzij onze gepassioneerde medewerkers”, weet Fressnapf-oprichter en eigenaar Torsten Toeller. “Ondertussen gaan we van crisis naar crisis, waarbij verandering de enige constante blijkt te zijn. Gelukkig zijn we een economisch stabiel bedrijf en kunnen we terugvallen op een veerkrachtig bedrijfsmodel en onze omnichannelstrategie.”
“We groeien duurzaam in alle landen en kanalen”, benadrukt Dr. Johannes Steegmann, CEO van de Fressnapf Group. “Toch is ons cliënteel door inflatie en de stijgende energiekosten veel prijsgevoeliger. Met ons loyaliteitsprogramma ‘Fressnapf Friends’ zijn we erin geslaagd nieuwe en bestaande klanten voor ons te winnen. In Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Polen bereikte ‘Fressnapf Friends’ al na zes maanden een verkooppenetratie van 50%. Bovendien constateren we dat de innovatieve, extra services die we aanbieden aan belang winnen. Denk bijvoorbeeld maar aan huisdierverzekeringen, dierenartsconsultaties of groomingsalons.”

Share