Ga naar de inhoud

Italiaanse petcaremarkt kent aardige groei

Tags:

Op de eerste dag van de Italiaanse vakbeurs Zoomark International presenteerde Assalco, de Italiaanse federatie van petcarebedrijven, de 14e editie van zijn jaarverslag. Daaruit blijkt dat de Italiaanse supermarkten, dierenspeciaalzaken, petshopketens en onlineshops tussen juli 2020 en juni 2021 een omzet van 2,43 miljard euro realiseerden met katten- en hondenvoeding, een duidelijke groei ten opzichte van het vorige rapport. De supermarkten vormden het voornaamste distributiekanaal en genereerden ruim 1,37 miljard euro of bijna 57% van de totale omzet, een toename van 6,2% ten opzichte van de vorige meetperiode. Qua volume vertegenwoordigden ze zelfs circa 76% van de totale markt. De dierenspeciaalzaken waren goed voor een omzet van 653 miljoen euro in waarde, wat een marktaandeel van 26,2% betekent. De ketens verkochten voor ruim 312 miljoen euro aan honden- en kattenvoeding. Zij hebben ruim 13% van de markt in handen, maar hun aandeel dikte in de afgelopen periode wel bijna 20% in waarde (en circa 14% in volume) aan. De verkoop in onlineshops tot slot was goed voor een omzet van 43,6 miljoen euro. Zij vormen nog steeds een nichekanaal met een aandeel van nauwelijks 2%, maar kenden onder meer door de coronapandemie een forse vooruitgang (+104%).

Met ruim 53,5% primeert katten- boven hondenvoeding (46,5%). In totaal werd er op de Italiaanse markt voor meer dan 1,2 miljard euro aan kattenvoeding verkocht, de omzet van hondenvoeding bedroeg ruim 1,08 miljard. De andere petfoodcategorieën op de Italiaanse markt realiseerden een verkoopwaarde van ruim 12 miljoen euro, met voer voor siervogels, knaagdierenvoeding en visvoer als voornaamste omzetgeneratoren. Ook de verkoop van accessoires deed het goed in Italië. Vooral hygiëneproducten, speelgoed en kattenbakvulling gingen vlot over de toonbank.

Share