Ga naar de inhoud

Nomisma en Zoomark belichten Italiaanse non-food petcaremarkt

Het recente partnership tussen Zoomark en Nomisma resulteert in een baanbrekend onderzoek, dat wordt gevoerd tot Zoomark 2025. Het onderzoek analyseert de trends in de non-foodcategorie op de Italiaanse petcaremarkt. De eerste resultaten van het onderzoek naar de winkelgewoonten van Italiaanse huisdiereigenaren werden al bekendgemaakt tijdens de persconferentie naar aanleiding van de lancering van Zoomark 2025, de 21e internationale petcarevakbeurs, die van 5 tot en met 7 mei 2025 in BolognaFiere plaatsvindt. De samenwerking zal zich in de komende maanden intensifiëren en trends, visies, gewoonten en gedragingen van Italiaanse huisdiereigenaren in kaart brengen. Net zoals overal ter wereld bleven ook in Italië de totale uitgaven voor de voeding en verzorging van huisdieren in 2022 groeien (+20%). Non-food was goed voor ongeveer 43% van de totale uitgaven. Italiaanse gezinnen geven elk jaar €6,8 miljard uit aan hun dieren. Hiervan ging 57% naar voedsel, 26% naar veterinaire kosten en 17% naar accessoires, verspreid over 5 hoofdcategorieën: supplementen en anti-parasitaire producten, kattenbakvulling, huisvestiging & kleding (inclusief lijnen, tuigen en halsbanden), hygiëne- en verzorgingsproducten en speelgoed.

Het onderzoek van Nomisma voor Zoomark maakt tevens een profiel op van de typische Italiaanse huisdiereigenaar: gemiddeld zijn huisdiereigenaren ouder dan 45 jaar en behoren ze tot een gezin met kinderen. Italianen kochten het meest anti-parasitaire producten, woonaccessoires en hygiëne- en verzorgingsproducten, goed voor meer dan 60% van de omzet. Italiaanse huisdiereigenaren geven nog steeds de voorkeur aan fysieke dierenspeciaalzaken, maar online wordt steeds belangrijker. Bij de productcategorieën kattenbakvulling, supplementen & anti-parasitaire producten en elektronische apparatuur voorspelt Nomisma dat de gemiddelde uitgaven in de komende twee tot drie jaar zullen stijgen.

Share