Ga naar de inhoud

Nomisma-onderzoek voor Zoomark belicht aankoopgedrag van Italiaans huisdiereigenaars

Tags:

Op vraag van Zoomark peilde het Italiaanse onderzoeksbureau Nomisma naar de koopgewoonten van Italiaanse huisdiereigenaren op het vlak van non-food. In de afgelopen 12 maanden heeft meer dan 60% van de Italiaanse huisdiereigenaren geld uitgegeven aan supplementen en anti-parasitaire producten, accessoires en hygiëne- en verzorgingsproducten.

Koopgewoonten van Italiaanse huisdiereigenaren
Uit de studie blijkt dat supplementen en anti-parasitaire producten de meest gekochte non-foodproducten vormen: 69% van de eigenaren kocht deze producten in het afgelopen jaar. Meer dan 60% gaf geld uit aan huisvestigingsproducten, zoals hokken, kooien en voeder- en/of waterbakken. 54% kocht speelgoed voor hun huisdieren, terwijl 38% in de afgelopen 12 maanden leibanden, halsbanden of tuigen in huis haalde. De meeste eigenaren besteedden maximaal €100 in het voorbije jaar, terwijl 16% meer dan €300 uitgaf aan alleen al elektronische apparatuur. 32% van de ondervraagden zijn zogenaamde ‘big spenders’, die bovengemiddeld veel uitgeven aan huisdieraccessoires. De doorslaggevende factor bij het kopen van een accessoire is hun vertrouwen in het merk. Consumenten die veel spenderen hechten veel belang aan luxe en kiezen hun aankopen op basis van vormgeving, kwaliteit, het exclusieve karakter, duurzaamheid en dierenwelzijn. Die ‘big spenders’ situeren zich voornamelijk in de leeftijdscategorie 30-45 jaar en bij huishoudens zonder kinderen. Bovendien genieten online-aankopen hun voorkeur.

Aankoopkanalen
37% van de deelnemers aan het onderzoek verkiest fysieke winkels, vooral grote dierenspeciaalzaken, vanwege de mogelijkheid om producten te zien en te testen. Ook het verstrekte advies wordt sterk gewaardeerd. 35% koopt liever online, voornamelijk op algemene websites, zoals Amazon (19%) en gespecialiseerde huisdierenwebsites (16%). Het zijn hoofdzakelijk de lagere prijzen en het grotere productaanbod, die deze consumenten weten te overtuigen. 16% doet aankopen bij super- en hypermarkten, omwille van het gemak en de nabijheid van deze winkels. Slechts 7% koopt huisdieraccessoires in discountwinkels.

Aankoopfactoren
Voor Italiaanse huisdiereigenaren zijn persoonlijke smaak en prijs doorslaggevend, maar duurzaamheid wordt steeds belangrijker: 46% zegt hier in de komende 2 à 3 jaar meer aandacht aan te besteden. De naamsbekendheid van een merk/winkel vormt een belangrijke aankoopfactor voor 20% van de huisdiereigenaren.

Toekomstperspectieven
Volgens Nomisma zal de uitgave in de non-foodcategorieën de komende 2à 3 jaar groeien. Het onderzoeksbureau verwacht vooral een stijgende afzet van kattenbakvulling, supplementen, anti-parasitaire producten en elektronische apparatuur. De macro-economische situatie in Italië ziet er bovendien positief uit met een dalende inflatie, stijgende lonen en een lage werkloosheid, wat de groei van de huisdierenmarkt verder zal stimuleren.

Share