Tijdens de recente editie van Interzoo hield Zoomark een persconferentie, waarbij het laatste nieuws over het evenement en enkele marktinzichten van Assalco en marktonderzoeksbureau Nomisma werden gedeelde. De veelbelovende resultaten van de Rebooking- en Early Bird-campagnes wijzen er nu al op dat Zoomark 2025 een succes wordt. Momenteel is al meer dan 50% van de beschikbare beursoppervlakte gereserveerd. “Zoomark, met zijn winnende combinatie van cultuur en business, is altijd al een onmisbaar evenement voor de huisdierenmarkt geweest”, aldus Pascale Sonvico, Show Office and Sales Manager bij Zoomark. “We zijn de exposanten en bezoekers dankbaar, die doorheen de jaren hebben bijgedragen aan ons succes. Hierdoor is Zoomark uitgegroeid tot een essentiële vakbeurs voor de ganse petcaresector, waar bedrijven van over de hele wereld naar uitkijken en die steeds belangrijker wordt vanuit strategisch oogpunt. Zoomark wordt nu nog ambitieuzer in zijn doelen en doelstellingen, of zoals onze nieuwe slogan zegt: ‘Bigger and Bolder’. Ons doel is om elk bedrijf, elke retailer en huisdierprofessional te betrekken bij het creëren van een memorabel event. 2023 was een recordjaar, met meer dan 68.000 m² beursoppervlakte, 1.060 exposanten en ruim 28.000 professionele bezoekers.”
Zoomark 2025 wordt de hub van de toekomst.
“We willen een exclusief platform bieden voor alle merken wereldwijd, nieuwe zakelijke kansen creëren en tegelijkertijd markttrends voorspellen en een licht laten schijnen op onderwerpen als duurzaamheid, het concept van One Health en op maat gemaakte producten, die zo populair zijn bij Gen Z”, vervolgt Sonvico. “Op Zoomark 2025 willen we zichtbaarheid geven aan wat vandaag relevant is, maar we zullen vooruitblikken en ruimte bieden aan de toekomstgerichte onderwerpen binnen specifieke gebieden. Technologie voor huisdieren is een snelgroeiende en crisisbestendige trend. Hierop inspelend besloot Zoomark om de Next 5.0 -zone te bouwen voor de toekomst van de huisdierenmarkt, innovatie en geavanceerde technologie: een ruimte gewijd aan start-ups en meer gevestigde bedrijven die high-tech oplossingen bieden in segmenten, zoals gezondheid en veiligheid van huisdieren. Ondertussen zal het gloednieuwe project Factory de schijnwerpers richten op alle bedrijven in de toeleveringsketen (leveranciers van grondstoffen en halffabrikaten, apparatuur, verpakkingen en diensten aan de industrie en aan distributeurs), die een steeds centralere rol speelt om te voldoen aan de behoeften van een groeiende markt. Voor het eerst zal Zoomark 2025 ook topkwaliteit op het vlak van mode, design en beauty voor gezelschapsdieren onder de aandacht brengen door de lancering van Atelier, een premiumzone voor topinkopers, merken en bedrijven. Tot slot keren twee bestaande projecten terug tijdens Zoomark 2025: Pet Vision (de showcase met nieuwe producten), die in 2023 zo’n 500 nieuwigheden toonde, en Aqua Project voor exposanten uit de aquarium- en terrariumsector. “
Tijdens de persconferentie benadrukte Luisa Bersanetti, Exhibition Manager van Zoomark, dat de vakbeurs een steeds mondialer karakter krijgt.
“Zoomark slaat een brug tussen Europa en de rest van de wereld. In 2023 verwelkomde Zoomark exposanten uit 57 verschillende landen en 62% van de bezoekers waren afkomstig uit het buitenland, waaronder spraakmakende spelers uit elk continent. In 2025 zullen we het aantal aankopers uit belangrijke locaties, en met name opkomende markten, verder verhogen, waardoor Zoomark-exposanten echte groeikansen aangereikt krijgen. We hebben ook al onze nieuwe promotiecampagne gelanceerd, met aanzienlijke marketinginspanningen in advertenties, zowel in gedrukte als digitale media, over de hele wereld. De extra steun van het Italiaanse handelsagentschap (ITA/ICE) voor Zoomark’s
programma om externe bedrijven aan te trekken is cruciaal geweest en heeft ons geholpen om onze doelstellingen te halen. Daarnaast versterken we ook onze internationale samenwerkingsverbanden. Zo sloten we recent een overeenkomst met Pet Fair South East Asia, waar Zoomark de coördinatie op zich zal nemen van het Italië-paviljoen. Over iets meer dan een maand, namelijk van 26 t.e.m. 28 juni 2024, brengt Zoomark zijn huisdierenpaviljoen naar
het Shenzhen Convention & Exhibition Centre in het Futian-district voor Marca China, een dynamisch evenement voor huismerken, e-commerce en grootschalige detailhandel. Zoomarks exclusieve zone zal tal van Italiaanse en internationale petcarebedrijven toegang tot de Chinese markt verlenen.”
Op de Zoomark-persconferentie werden ook enkele resultaten uit het Assalco-Zoomark Report 2024 in primeur bekend gemaakt. Het rapport onthulde dat, ondanks de moeilijke marktomstandigheden, de Italiaanse petcareindustrie, positieve cijfers kon voorlegen, wat de positie van Zoomark versterkt als een belangrijk event voor internationale spelers, die geïnteresseerd zijn in de Italiaanse markt. Giorgio Massoni, voorzitter van Assalco, gaf een
een samenvatting van de inzichten in de Italiaanse petfood- en petcaresector en de vooruitzichten voor de komende maanden: “De markt voor huisdiervoeding blijkt veerkrachtig te zijn, wat de aandacht bevestigt die
die eigenaren aan hun huisdieren besteden”.
Tot slot werd tijdens de persconferentie ook een nieuw onderzoek, uitgevoerd door Nomisma in opdracht van Zoomark, belicht. Deze studie heeft tot doel een momentopname te bieden van van de accessoiresector door de huidige trends en het aankoopgedrag van Italiaanse huisdiereigenaren te belichten.