spoga+gafa, de grootste tuinlifestylebeurs ter wereld, bevestigde van 19 tot en met 21 juni 2022 in Keulen op indrukwekkende wijze zijn status als belangrijkste vakbeurs voor de tuinretailbranche. Ongeveer 25.000 bezoekers uit 112 landen kwamen naar Keulen om de nieuwe producten en innovaties van ongeveer 1.000 exposanten uit 52 landen live te bekijken. De eerste spoga+gafa zonder spoga-horse (dat parallel en met een nieuwe datum in juni plaatsvond) maakte zo na drie jaar een succesvolle comeback.
Rekening houdend met de terughoudende opstelling van de Aziatische fabrikanten bereikte het exposantenaantal op spoga+gafa 2022 het niveau van voor de crisis. Zoals gebruikelijk waren de Europese kernmarkten België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland en Spanje sterk vertegenwoordigd door dealers en inkopers. Intercontinentaal behoorden Australië, Nieuw-Zeeland, Israël, Canada, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten tot de landen met de meeste bezoekers. Het aandeel buitenlandse bezoekers steeg tot 67 procent (2019: 65%).
“De kwaliteit en internationaliteit van de bezoekers is uitstekend. Dit is duidelijk geworden uit onze gesprekken met de exposanten. We hebben de afgelopen 2,5 jaar gebruikt om spoga+gafa verder te ontwikkelen en zijn verheugd om de eerste voordelen hier live te ervaren. Dankzij het 365-dagenplatform, dat we de afgelopen weken hebben geïnitieerd, zal spoga+gafa de tuinretailindustrie in de toekomst ook het hele jaar door sterk ondersteunen”, aldus Oliver Frese, Chief Operating Officer, Koelnmesse GmbH.
Zoals verwacht was het centrale thema van dit jaar ‘Duurzame tuinen’ alomtegenwoordig in de hallen. De nadruk lag op duurzame, herbruikbare en grondstofbesparende materialen en op het efficiënt gebruik van energie en water in de tuin. spoga+gafa voldeed daarmee opnieuw aan haar rol als themaplatform en trendsetter in de tuinretailbranche.
Ook IVG (Industrie Garden Association e.V.), de industriesponsor van spoga+gafa, was dan ook tevreden met het resultaat van de beurs: “Wij zijn blij dat de beurs eindelijk weer plaatsvindt. We hebben het persoonlijke contact erg gemist en het was goed om de mensen weer de hand te kunnen schudden. Er waren weliswaar minder bezoekers dan voor de pandemie, maar de kwaliteit van de bezoekers is prima. Dat is doorslaggevend,” bevestigt Anna Hackstein, Executive Director van IVG.
Op 27 juni jl start de aftershow op het nieuwe digitale platform van spoga+gafa met live interviews, opgenomen video’s van de seminaries en digitale evenementen van de exposanten. Door deze primeur is netwerken is ook mogelijk na sluiting van de beurs via de app. Het 365 dagen-platform van spoga+gafa gaat binnenkort live en nodigt nu al gasten uit voor de digitale deep dive ‘BBQ’ op 8 september. spoga+gafa 2023 vindt plaats van 18 tot 20 juni 2023.