Ga naar de inhoud

Hondeneigenaars zoeken massaal naar goedkope voeding aldus Nero Gold

Dat producten en diensten de afgelopen periode flink duurder zijn geworden is iedereen opgevallen. Markt-onderzoeker GfK meldt dat de gemiddelde prijs van een boodschappenmandje het afgelopen 1,5 jaar met 31 procent is gestegen. In lijn met deze trend is ook de vraag naar goedkoper hondenvoer actueler dan ooit. Het zoekvolume naar de term ‘goedkoop hondenvoer’ is in het eerste kwartaal van 2023 met 35% gestegen ten opzichte van Q4 van 2022, blijkt uit onderzoek van diervoedingsexpert Nero Gold. Laatstgenoemde werd opgericht in 2002 in Scandinavië en produceert haar referenties in Nederland. De missie van het bedrijf is het continu ontwikkelen en verbeteren van natuurlijke diervoeders voor honden en katten.

Dat consumenten driftig op zoek gaan naar goedkopere varianten van het hondenvoer dat ze nu gebruiken, wordt bevestigd door de zoekvolumes vanuit zoekmachine Google. Gekeken naar zoekwoorden in lijn met de zoekterm ‘goedkoper hondenvoer’, zoals ‘alternatief hondenvoer’ ziet Nero Gold zelfs een stijging van 60% ten opzichte van Q4 2022. Opvallend is dat de prijsstijgingen in Nederland er voor lijken te zorgen dat consumenten zelfs over de grens kijken naar goedkopere alternatieven. Het aantal zoekopdrachten voor ‘hondenvoer in Duitsland goedkoper’ is met maar liefst 262% gestegen ten opzichte van het laatste kwartaal van 2022. Dat het zoekverkeer rondom deze termen zo is gestegen, is opmerkelijk, aldus Linda Ruiter, eigenares van Nero Gold. “Normaal gesproken is de voeding van huisdieren het laatste waarop bespaard wordt. Meestal zie je dat mensen eerst besparen op speelgoed, snacks en andere benodigdheden en daarna pas op het voer. Mensen zijn zelfs bereid om zelf minder of minder luxe te gaan eten. Zolang hun viervoeter maar genoeg en gezond te eten krijgt.”

De enorme prijsstijgingen op hondenvoer komen voort uit de alsmaar stijgende prijzen van grondstoffen, zo blijkt uit een statement van United Petfood. Hierdoor kunnen fabrikanten niet anders dan dit door berekenen aan hun klanten. “Het is begrijpelijk dat mensen dus uiteindelijk toch op zoek gaan naar een alternatief”, zegt Ruiter. “Maar wat bij die zoektocht naar goedkopere opties vaak wordt vergeten, is dat de kwaliteit van het voer echt heel belangrijk is. Wanneer je bijvoorbeeld brokken hebt die een hogere voedingswaarde bevatten, heb je minder voer nodig om je hond te voorzien in de dagelijks benodigde voedingswaarde. Hierdoor kun je langer met een zak doen en bespaar je misschien niet zozeer op de prijs, maar wel op de mate waarin je hoeft in te kopen.”

Share