2019 was een goed jaar voor STIHL Groep

De STIHL Groep realiseerde tijdens het boekjaar 2019 een omzet van 3,93 miljard euro. Dat is een toename van 4 procent in vergelijking met vorig jaar (3,78 miljard euro). Zonder wisselkoerseffecten zou de omzetgroei rond 2,7 procent liggen. De verkoop in West-Europa en in Oost-Europa zonder Rusland kende een positieve ontwikkeling. Noord-Amerika, dat jarenlang de groeimotor was voor de STIHL Groep, liet een lichte terugval zien. Deze evolutie heeft vooral te maken met het koude en natte begin van het tuinseizoen. In Azië realiseerde het bedrijf een lichte groei in de verkoop. Die ontwikkeling was vooral in India heel positief, met een groei met dubbele cijfers. De verkoop in Afrika, waar het bedrijf in Zuid-Afrika en sinds 2017 in Kenia door een tweede dochteronderneming is vertegenwoordigd, bevindt zich op hetzelfde niveau als vorig jaar.  
“Ondanks de talrijke uitdagingen tijdens het afgelopen jaar heeft de ondernemingsgroep een omzetstijging gerealiseerd. De toenemende handelsconflicten, de onstabiele wereldeconomie en de ongunstige weersomstandigheden hebben echter hun sporen nagelaten”,  verduidelijkte STIHL-directievoorzitter Bertram Kandziora.

Uit de cijfers blijkt ook dat accutoestellen steeds meer de plaats innemen van benzineproducten. Terwijl de verkoop van accumachines toenam, daalde de vraag naar producten op benzine. Alles samen bleef de verkoop stabiel. Het eerste kwartaal van het lopende boekjaar ondervond al invloed van de wereldwijde verspreiding van het coronavirus.
“Na de zeer goede maanden januari en februari sloten we het eerste kwartaal af op hetzelfde niveau als vorig jaar. Aangezien de verkooppunten in heel wat landen gesloten zijn, gaan we uit van een aanzienlijke achteruitgang in het tweede kwartaal. Op middellange termijn blijven wij optimistisch”, aldus de directievoorzitter van STIHL. “Als familiebedrijf dragen wij tijdens deze coronacrisis een grote verantwoordelijkheid tegenover onze medewerkers. Dat betekent ook dat wij proberen jobs veilig te stellen en, waar mogelijk, blijven we produceren en onze dealers bevoorraden. We doen dit in nauw overleg met de voor de gezondheid bevoegde instanties en conform de strenge overheidsmaatregelen in de vestigingen. Want wij hebben ook een verantwoordelijkheid tegenover onze meer dan 53.000 dealers en onze miljoenen klanten,” benadrukte Kandziora.

Share