Beeztees investeert en herstructureert om met Karlie door te groeien op de Duitse markt

Moederbedrijf Beeztees gebruikte de afgelopen maanden tijdens de coronaperiode om de geplande herstructurering bij dochter Karlie GmbH in Duitsland versneld voor te bereiden. Een ingreep die noodzakelijk is om de gerealiseerde omzetgroei van de afgelopen jaren verder door te kunnen trekken, met daaraan gekoppeld een betere groei van de winstgevendheid volgens Jacco Buijs, commercieel directeur bij Beeztees/Karlie. “We hebben sinds de overname in 2017 veel geïnvesteerd in Karlie met het oog op de toekomst. Dankzij loyale klanten en een ijzersterk team zijn onze omzetten flink gegroeid, echter ons rendement groeide niet mee vanwege oude afspraken die nog gekoppeld waren aan de overname in 2017”.

“Deze herstructurering hebben we aangegrepen om van deze oude afspraken af te komen. Zo kunnen we na de herstructurering door met een gezond en winstgevend bedrijf. Vanaf dag 1 hebben we onze partners in vertrouwen genomen over onze plannen. Hierdoor is er begrip voor de gemaakte keuzes en is er vertrouwen om met Karlie de toekomst in te gaan”, aldus Job van Riel, eigenaar van Beeztees/Karlie.

Na de herstructering gaat Karlie GmbH gewoon als zelfstandige organisatie in Duitsland verder. Een groot sales- en marketingteam blijft onveranderd het vertrouwde aanspreekpunt voor de klanten, zowel op de DACH-markt alsook wat de export betreft. Daarnaast blijft de orderintake en de facturering gewoon vanuit Karlie GmbH in Duitsland gebeuren. Per afdeling wordt bekeken waar de synergie met moederbedrijf Beeztees kan worden geïntensiveerd, alles vanuit om de samenwerking met klanten verder te optimaliseren. De meest ingrijpende wijziging is ongetwijfeld de sluiting van het magazijn in Duitsland omwille van efficiëntieredenen: de gehele logistieke operatie zal per 1 december vanuit het centraal magazijn in Waalwijk (Nederland) worden uitgevoerd. Hiervoor opende Beeztees een nieuw magazijn voor bulkopslag, de orderpicking van alle producten blijft vanuit het huidige warehouse plaatsvinden. Het Karlie-team kan zich 100% focussen op de samenwerking met klanten, de kansen in de markt en verder profiteren van alle onderliggende services van het moederbedrijf Beeztees.

Qua assortiment zijn er bovendien ook meer mogelijkheden. “Karlie blijft ons hoofdmerk voor Duitsland, maar klanten hebben daar nu ook de kans om nog meer en gemakkelijker producten vanuit de gehele Beeztees- en Designed by Lotte-range te bestellen” , stelt Guusje van Riel, eigenaar Beeztees/Karlie en verantwoordelijk voor inkoop en product development. De herstructurering zal de focus op productdevelopment voor Karlie alleen maar vergroten. De eerste voorproefjes zijn al te zien in de onlangs nieuw uitgebrachte Karlie-catalogus.

Share