Ga naar de inhoud

Belg wil investeren in zijn tuin blijkt uit Tuinstudie 2020 van Comeos

Comeos, de federatie voor de handel en diensten in België, gaf onderzoeksbedrijf Shopperware opdracht om haar inmiddels vijfde tuinstudie uit te voeren. Het onlineonderzoek peilde naar de perceptie van de consument en registreerde de aankoopintentie en het koopgedrag. Het veldwerk liep van 18 april 2020 tot en met 3 mei 2020, dus in de COVID-19- periode waarin tuincentra en DIY-winkels geopend waren en aankopen gedaan konden worden. Uit het onderzoek blijkt dat de Belgische tuinen beperkter, maar belangrijker worden. De doorsnee tuin in ons land is 551 m² groot. Hoewel de gemiddelde oppervlakte over de laatste 3 jaar 85 m² kleiner werd, is de aandacht en het belang van de tuin alleen maar toegenomen. Daarnaast blijkt dat de groep consumenten die alleen maar over een balkon beschikt, uitbreidt door de de wijzigende urbanisatie. Opvallend is wel dat slechts 1/4 van hen een set met tafels en stoelen en/of planten op het balkon plaatst. Onder andere de orientatie van het balkon (noord/zuid) is hier de oorzaak van. Deze factor bepaalt immers in grote mate de toepassingsmogelijkheden van het balkon. 

Verder geeft de studie aan dat de Belg van plan is om meer aandacht, tijd en geld te besteden aan zijn tuin. Vooral levende producten, bloemen en planten staan in de belangstelling. Een grote hap van het totale tuinbudget (38%) wordt aan deze producten besteed. In 2017 was er al groeiende aandacht voor de moestuin en het kweken van eigen groenten/kruiden en deze trend zet zich verder. Door het kleiner worden van de tuinen is het budget voor tuinonderhoudsproducten, zoals compost wel wat gedaald. Daarnaast wil de Belg zijn tuinomgeving smaakvol inrichten met loungesets en speeltuigen. Opmerkelijk is dat door de opeenvolging van zeer warme en droge zomers de aandacht voor irrigatie, parasols en zonneschermen nog steeds stijgt. De totale omzet voor tuinartikelen wordt trouwens geschat op een 3.6 miljard euro. Deze omzet wordt vrij gelijk verdeeld over de verschillende sociale klassen. De oudere, vaak gepensioneerde bevolking zijn nog steeds de meest gepassioneerde tuinliefhebbers. Zij besteedden het hoogste bedrag aan tuinieren. Maar het zijn vooral de jongere gezinnen onder 45 jaar die plannen om meer aandacht en geld te spenderen aan de herinrichting van hun tuin. 

In het verleden werd wel beweerd dat meer duurzame producten, zoals FSC-hout, niet zwaar doorwogen in de aankoopbeslissing van de consumenten. Anno 2020 heeft de Belg wel degelijk de intentie om meer natuurlijke en ecologische producten in huis te halen. Door de grote aandacht voor het klimaat in 2019 bracht de consument toch wel in beweging. Zoals verwacht koopt de tuinliefhebber ook steeds meer via een webshop. Voor de lockdownmaatregelen door de COVID-19-pandemie kocht 32% van de Belgen wel eens tuinartikelen op het internet, een toename met 22% ten aanzien van 3 jaar geleden. Door de opgelegde beperkingen steeg het aantal Belgen die tuinartikelen op het internet kochten tot 37%. Ook in andere landen die in lockdown gingen, werd een vergelijkbare evolutie vastgesteld. 

Share