Ga naar de inhoud

Belgische petcaremarkt is ruim 3,5 miljard euro waard

Het aantal huisdieren zat reeds in een stijgende lijn, maar de pandemie in 2020 en de lockdowns zorgden voor een forse stijging van het aantal huisdieren. 53% van de Belgen bezit een huisdier en dit is een stijging van 10% tegenover 2018. Dat blijkt uit een studie van Handelsfederatie Comeos. Huisdieren worden stilaan volwaardig lid van de familie. De markt van voeding en aanverwanten explodeert. In België wordt de totale omzet van voeding voor huisdieren en aanverwante categorieën, dan spreken we van accessoires, speelgoed, verzorging, voedingssupplementen en medicijnen, geschat op zo’n 3,5 miljard euro. Deze markt groeide de afgelopen 4 jaar met bijna 11% per jaar. Dat blijkt uit een onderzoek bij 2.500 Belgen van Shopperware in opdracht van Comeos.

Voor een belangrijk deel van de eigenaars wordt het huisdier als een volwaardig gezinslid beschouwd. Zij investeren in hoogwaardige voeding, producten en diensten. Ze kopen niet alleen gezond en lekker voedsel maar zij gaan ook investeren in comfort voor hun dieren: van kattenbakvulling ,die van kleur verandert afhankelijk van de pH-waarde van de urine van de kat, tot luxedierenverblijven en tandpasta voor dieren.

Door het feit dat de actieve bevolking thuis kwam te zitten en in min of meerdere mate sociaal geïsoleerd was, steeg vooral het aantal honden. Volgens de extrapolatie van de steekproef zijn er in België zo’n 1,6 miljoen honden verdeeld over zo’n 1,3 miljoen hondenbezitters. De omzet in België aan hondenvoeding bedraagt 731 miljoen euro. Naar schatting zorgde de groei van het aantal honden ervoor dat er 62 miljoen euro meer werd besteed aan hondenvoeding. Iedere hondenbezitter geeft per jaar gemiddeld 549 euro uit aan hondenvoeding. Over het algemeen zitten vooral kleinere hondenrassen in de lift (Chihuahua, Maltezer, Shih Tzu ), maar ook de border collie is zeer populair. Het meest populaire hondenras anno 2022 is de Chihuahua.

Een iets ander beeld stelt Comeos vast bij de evolutie van het aantal katten. Het aantal daalde immers met zo’n 3% tot 2,3 miljoen katten. Belangrijk te vermelden is dat bijna 40% van de katten nog niet gechipt is. Opmerkelijk is dat de Belgen tijdens de pandemie ook meer dieren uit het dierenasiel adopteerden. Zo heeft de pandemie alvast voor deze honden en katten iets positief opgeleverd.

45% van de Belgische diereneigenaars koopt voeding en aanverwante categorieën in een onlineshop. Ter herinnering in 2018 lag dit percentage slechts op 28%. Nog sterker: 17% van de baasjes kopen dierenvoeding uitsluitend online. De oorzaak van de sterke groei voor online is dat dierenvoeding vaak wordt gekocht in grote hoeveelheden en in grote mate vooraf wordt gepland. Gemiddeld koopt de bezitter van huisdieren ongeveer 17 keer per jaar voeding voor zijn dieren. Vooral tijdens de pandemie hebben nog meer de consumenten de voordelen van e-commerce en thuislevering leren ontdekken. Ondanks de sterke groei van het e-commercekanaal koopt bijna de helft van de dierenbezitters hun producten in de supermarkt en de dierenspeciaalzaak. Uiteraard investeren de meeste van de supermarktketens en gespecialiseerde ketens in een eigen onlineshop en op deze manier pikken zij ook hun graantje mee van de sterke groei van online.

Verse voeding is ook een niche voor huisdierenvoeding die aan populariteit begint te winnen. Iets meer dan 40 % koopt weleens verse voeding en dit is een duidelijke stijging ten overstaan van de meting uit 2018. Ook de diensten voor huisdieren kennen een enorme opwaartse trend. Services, zoals dierenoppas, het uitlaten van huisdieren, dierenverzorging, dierenpension en zelfs dierentraining, vormen een grote opportuniteit voor de sector. Bijna 50% van de hondenbezitters en 25% van de kattenbezitter maken gebruik van wassen en trimdienstverlening. Ook dit is een duidelijke toename ten overstaan van 2018. 14% van de Belgen hondeneigenaars maakt gebruik van dogwalking diensten. Het aantal klanten voor deze diensten steeg exponentieel na het einde van de lockdown, toen de actieve beroepsbevolking weer minder van thuis uit begon te werken.

Share