GOOD !D, Belgisch marktleider en producent van premiumsnacks en smakelijke voedingssupplementen voor hond en kat, start met de productie van complete voeding voor honden. Met het eigen label ‘hupple’ lanceert het een innovatief en allesomvattend gamma van kwalitatieve, gezonde en lekkere basisvoeding, aangevuld met twaalf ‘tasty toppings’. Het gamma wordt opgeleverd in 100% recycleerbare en handige dozen. Om de sterke groei op te vangen en de verdere groeiplannen te faciliteren, investeert GOOD !D de komende vier jaar 18,9 miljoen euro in mensen, merken, producten en productie en versterkt het haar structuur en middelen, deze week en de komende maanden. Aan deze versterking namen F³ Finance, Taste Invest en Manuel Goossens deel. Manuel Goossens blijft een ruime meerderheid behouden, vanaf heden geruggesteund door een aantal grote Belgische families.
Nieuwe hondenvoeding is op zich de laatste tijd geen spannend nieuws. De merken groeien talrijk maar het aantal producenten blijft echter schaars. GOOD !D huppelt nu ook de markt van de hondenvoeding binnen, maar opteert voor een innovatieve aanpak. Het herleiden van massaproducten tot de essentie en een vernieuwend concept lanceren voor zowel de eigen merken alsook voor private labels van supermarkten, ketens of groothandels, is al bijna 20 jaar het DNA van het Belgische bedrijf. In een spannende avant-première voor klanten bracht oprichter en CEO Manuel Goossens tijdens een ‘one more thing’-moment het verrassende nieuws: hupple lanceert haar eigen nieuwe wereld van hondenvoeding.
Aan het begin van deze nieuwe ontwikkeling was het verlanglijstje van hedendaagse honden (liefhebbers) uitdagend:
• Meer vraag naar ‘zachte brokjes’, het aanbod hierin is bijzonder klein.
• Meer viervoeters zijn allergisch aan bijvoorbeeld kip of granen. Het is soms een hele zoektocht in de winkel of het er nu wél of niet in zit.
• Vaker zijn de baasjes graag ‘part of the kitchen’ en willen ze écht zelf samenstellen.
• Meer baasjes genieten mee van het geven van een ‘extra’ bij de basisvoeding, voor het aanbieden van variëteit of gewoon als ‘boost starter’ van het smulmoment.
• Meer baasjes vinden de huidige verpakkingen soms onhandig: van het geworstel met zakken, tot het bewaren ervan, tot waar past dit in onze leefruimtes.
• Meer baasjes zijn milieubewust, sustainability is een topic.
Voor de productie van het nieuwe gamma maakt GOOD !D gebruik van zijn unieke en zelf ontwikkelde ‘softnology’ -productieproces dat gebaseerd is op ‘cold extrusion’ waardoor er een heel unieke, zachte en smakelijke textuur wordt bekomen. Deze technologie maakt het mogelijk om een complete brok te ontwikkelen die goed verteerbaar is, maar ook indien gewenst combineerbaar is met bijvoorbeeld klassieke krokante brokjes, inclusief de koude extrusie-voordelen zoals bijvoorbeeld het beter behoud van vitamines en mineralen ook na het productieproces.
GOOD !D is erin geslaagd om het assortiment grotendeels monoprotein-based (meat/fish) te maken. Met andere woorden, what you see is wat you get: kip is kip, zalm is zalm, buffel is buffel. Ideaal om variatie of een combinatie van producten te serveren. De variant ‘allergic’ is trouwens volledig vrij van kip en graan.
hupple wilde niet weten van de typische, maar onhandige zak die bovendien soms maar semi-recycleerbaar is. De zoektocht naar het juiste mono-materiaal, de juiste vorm en afvulbaarheid op grote schaal was intens. Het resultaat is uniek in de petfood markt: GOOD !D ontwikkelde een handige verpakking in de vorm van de gekende ontbijtgranendoos, in mono-PP-materiaal en met een handig hersluitbaar schenktuitje. Hierdoor kan de hondeneigenaar de voeding makkelijk serveren en blijft de versheid en kwaliteit gegarandeerd. Bovendien is de verpakking 100% recycleerbaar. Niet alleen het type materiaal, maar ook de vorm van de verpakking heeft een grote impact. In tegenstelling tot zakken zijn de verpakkingen helemaal gevuld, waardoor er geen volume verloren gaat aan lucht. Hierdoor kan er verhoudingsgewijs veel meer product op eenzelfde transport, wat de CO2-footprint drastisch verlaagt en bijdraagt aan een groenere planeet.
hupple is als merk helemaal klaar om haar succesvolle assortiment treats nu aan te vullen met het geheel vernieuwende concept van complete voeding. Met het nieuwe gamma herleidt hupple hondenvoeding tot de essentie in zowel soft als klassieke crunch. Naargelang het type hond kan de consument uit vijf basistypes kiezen: puppy, adult, mini-adult (kleine rassen), senior en ‘allergic’. Naast de basisvoeding biedt het gamma ook twaalf ‘tasty toppings’ die men als extraatje kan toevoegen: beef, buffalo, cod, duck, fruit, lamb, ostrich, salmon, superfood, tuna, turkey of veggie. De uitlevering naar de dierenspeciaalzaken start nog voor de kerstvakantie.
GOOD !D laat een stevige ontwikkelingsperiode achter zich. Een eigen productie en eigen technologie in treats, supplementen en nu ook food. De private label divisie draait op volle toeren, het eigen merk pharma.pet vertrok dit jaar – vertraagd door corona – uit de startblokken en hupple groeide het laatste jaar met meer dan 50%. Om de verdere groeiplannen te faciliteren, investeert GOOD !D de komende vier jaar 18,9 miljoen euro in mensen, merken, producten en productie en versterkt het haar structuur en middelen, deze week en de komende maanden. Aan deze versterking namen F³ Finance, Taste Invest en Manuel Goossens deel. Manuel Goossens blijft een ruime meerderheid behouden, vanaf heden geruggesteund door een aantal grote Belgische families. De transactie werd begeleid door LDS Advisory, Capital Link, Quorum Law en Cambrian Lawyers. Verdere details worden niet vrijgegeven.