Meteen naar de inhoud

Dibevo University: op naar de complimentenprocedure

Stel dat een spreker zegt: “We zijn met zijn allen een stel azijnpissers omdat we kijken wat er NIET lukt.” Dan denk je niet meteen ‘wauw, wat een lekker verhaal om de dag mee te beginnen’. Maar dat pakte heel anders uit: de strekking was juist positief en er werd opvallend veel gelachen tijdens de eerste twee infotainmentlezingen op Dibevo University, het kennisevent dat op 9 oktober plaatsvond. Lachen om maar al te herkenbare situaties in het bedrijf met collega’s en klanten, hoe je daarop kunt reageren en hoe je je dierenspeciaalzaak leuker kunt maken voor jezelf, je medewerkers én je klanten. Want zeg eens: heb jij al een complimentenprocedure?

De organisatie kreeg ook zonder deze procedure veel complimenten over Dibevo University. Bezoekers vonden het over het algemeen een leerzame, leuke en gezellige dag met informatieve lezingen en lekker eten. En dit alles in een uitstekende sfeer. Ook de locatie kreeg een pluim en dat was natuurlijk extra fijn voor de organisatie, want Dibevo University stond aanvankelijk gepland in het grotere NBC in Nieuwegein dat in september door een brand werd verwoest. Gelukkig kon het complete event uitwijken naar het Hart van Holland in Nijkerk, weliswaar met minder bezoekerscapaciteit door de kleinere sub-zalen, maar het kon in ieder geval dóórgaan. Bijna 230 mensen bezochten het event, genoeg voor een gezellige bedrijvigheid.

Logischerwijs waren bezoekers het meest enthousiast over de drie keynotesprekers Feike Cats, Jan van Setten en Victor Mids. “Echt briljant”, schreef een bezoeker. Deze sprekers wisten de zaal volledig te bespelen en gaven een onuitputtelijke reeks van humoristische leermomenten waar je soms ook even op moest kauwen. Zo stelde Van Setten een prachtige methode voor om achter het onderscheidende vermogen van je bedrijf te komen. “Vraag aan je klant: wat zou u het meeste missen als we vanwege doorslaand succes de zaak moeten sluiten?” Feike Cats kwam met de suggestie om niet alleen een klachtenprocedure in te stellen maar juist ook een complimentenprocedure, want daar worden medewerkers blij én enthousiast van.

Het leuke was dat het motto van spreker Jan van Setten (‘verwarrend eenvoudig’), ook deels van toepassing was op de zinderende presentatie van Victor Mids. De eerste illusies die Mids uitvoerde, bleken na uitleg hoe de truc in elkaar stak, minstens zo verwarrend eenvoudig. Maar eerlijk is eerlijk: dat veranderde al snel in ‘verwarrend ongelooflijk’. Bij de parallelsessies die in de middag plaatsvonden, was veel waardering voor de strakke organisatie en planning, al waren er bezoekers die nog liever langer waren doorgegaan om vragen te stellen en verder te discussiëren. ‘Als daar op een vrije zondag toe bereid bent, dan kun je toch echt zeggen dat je passie voor je vak hebt!’, aldus organisator Dibevo.
(Foto: doc. Norbert Waalboer Fotografie)

Share

Schrijf je hier in op de nieuwsbrief van Pet & Garden Pro.

Nationaal vakblad voor de dierenspeciaalzaken, aquarium-, vijver- en tuincentra.