De Dibevo-Vakbeurs trok op zondag 6 en maandag 7 oktober 4.104 bezoekers naar de Broodfabriek in Rijswijk (Nederland). Dat aantal is door de jaren heen opvallend constant gebleven. Kennelijk is de vakbeurs in dit digitale tijdperk nog steeds (of juist) een vaste waarde en ‘the place to be’ in de huisdierenbranche. De organisatie was er deze editie al snel over uit wat de koers van deze vakbeurs moest worden: een grotere beursvloer, meer exposanten, meer diversiteit, gratis catering van topniveau en het creëren van een ambiance die tegelijkertijd professioneel en gezellig is. De uitvoering van die toch wel pittige opdracht is geslaagd, zo blijkt uit de bezoekersenquête.
Het commentaar van de bezoekers over de afgelopen editie was dan ook erg positief. ‘Geweldige beurs’; ‘Mooi van opzet’, ‘Ruim, zoals een beurs hoort te zijn’, ‘Goed van spijs en drank’, dit is een willekeurige greep uit de honderden reacties op de bezoekersenquête over de Dibevo-Vakbeurs. Natuurlijk werd het gratis eten en drinken geroemd, maar ook de vriendelijkheid van het personeel, de aankleding van de beurs, de ruime opzet in twee hallen, het productaanbod van exposanten en natuurlijk de sfeer die als ‘ouderwets gezellig’ werd bestempeld. Een handvol bezoekers miste de lezingen van Dibevo University, niet wetende dat daar bewust voor is gekozen. De Dibevo-Vakbeurs blijft een echte vakbeurs met productpresentaties die eens in de twee jaar wordt gehouden. In de tussenliggende jaren (waarin andere beurzen als Interzoo en Anido actief zijn) wordt Dibevo University georganiseerd waar de focus meer op kennis ligt. De meeste bezoekers begrijpen precies waarom: een Dibevo-Vakbeurs met een grote beursvloer en een grote diversiteit aan exposanten is In Nederland alleen mogelijk als de beurs eens in de twee jaar wordt gehouden.
In alles was deze ‘Dibevo-beurs’ echt een vakbeurs voor professionals en er werden dan ook goede zaken gedaan. Dat werd eveneens bevestigd door de exposanten die te spreken waren over de ‘kwalitatief goede bezoekers’. Ook het relatief grote aantal Belgische bezoekers viel op en volgens veel exposanten draaiden ze de beste beurs sinds jaren.
Meer dan 600 bezoekers brachten hun stem uit op wat zij ‘het beste product’ van de noviteitengalerij op de vakbeurs vonden. Twee van hen ontvingen de dagprijs: een airfryer ter waarde van 165 euro. Uit de loting werden Chris te Morsche van Dierenspeciaalzaak Te Morsche in Wierden en Janneke Vos van Fa. Vos Diervoeders in Nederhemert als winnaars getrokken. Exposant Gebr. De Boon won de ‘Best of show-award’ van de Dibevo-Vakbeurs 2019. Ruim 18% van de stemmers vond de zeshoekige hexo-kooienlijn voor vogels en knaagdieren het beste of meest innovatieve product in de noviteitengalerij. De runner-up was Warmako met het MIXTAPE-krabmeubel (15%). De derde plaats was weggelegd voor CJ Wildlife met Vogelhagelslag (12%).