Ga naar de inhoud

Duitse petcaremarkt bleef ook in 2022 groeien

Dat blijkt uit cijfers die ZZF (Zentralverband Zoologischer Fachbetriebe) en Industrieverband Heimtierbedarf (IVH) recent bekend maakten. Ondanks de moeilijke economische situatie handhaaft de Duitse petcarebranche zijn hoge omzetniveau van de voorgaande jaren en blijft ze een positieve ontwikkeling optekenen. In 2022 boekten de fysieke winkels voor huisdierbenodigdheden een totale omzet van 5,12 miljard euro, een toename met 7,1% in vergelijking met het jaar voordien. Tellen we de 1,2 miljard euro die door e-commerce (+14%) werd gegeneerd daarbij, dan kunnen we stellen dat de volledige Duitse petcaremarkt vorig jaar goed was voor een zakencijfer van bijna 6,4 miljard euro. De verkoop van petfood realiseerde de meeste omzet bij de fysieke winkels, namelijk meer dan 4 miljard euro, een stijging met 9,5% ten opzichte van 2021. Het segment dierbenodigdheden en accessoires vertegenwoorde een omzet van 1,09 miljard euro, een lichte daling vergeleken met het jaar voordien.
“Qua volume bleef de verkoop van diervoeding grotendeels stabiel. De gerealiseerde omzetgroei is dan ook hoofdzakelijk te wijten aan de huidige inflatie. Net als fabrikanten van andere dagdagelijkse producten zijn de petfoodproducenten genoodzaakt hun prijzen verhogen als gevolg van de fors toegenomen kosten voor energie, verpakking en logistiek”, geeft Georg Müller, voorzitter van IVH, aan.
“De vraag naar huisdierenvoeding en andere artikelen voor dagelijks gebruik, zoals kattenbakvulling, bleef hoog. Maar door de sterk gestegen levenskosten stelden veel consumenten de aankoop van accessoires, zoals krabpalen, huisvesting of technologie, vaak uit”, duidt Norbert Holthenrich, voorzitter van ZZF.

Met een totale omzet van 2,01 miljard euro bleef kattenvoeding ook in 2022 het grootste segment binnen de Duitse bij de fysieke winkels . Opvallend was dat natvoer met een omzet van 1,3 miljard euro voor het eerst in jaren de sterkste stijger (+13,6%) vormde. Ondanks een groei van 11,8% moest de categorie ‘snacks’ – goed voor een omzet van 326 miljoen euro – nipt de duimen leggen. De verkoop van droogvoer kende eveneens een positieve evolutie (+9,4%). De categorie hondenvoeding kende met een omzet van 1,8 miljard euro eveneens een goed jaar en realiseerde een omzetgroei van 7,8%. Ook hier vormde natvoer de motor van de groei (13,4%) met gerealiseerde zakencijfer van 595 miljoen euro. Ook snacks en droogvoer voor honden lieten een stijging van respectievelijk 3,6% en 7,4%. Ook de verkoop van voeding voor aquariumvissen ging er met 5,3% op vooruit. De verkoop van voeding voor siervogels bleef met een omzet van 67 miljoen euro dan weer stabiel. Er waren ook 2 categorieën die hun zakencijfer zagen dalen, namelijk die voeding voor knaagdieren (-7,1%) en tuinvogels (-2,5%).
De verkoop van petcarebenodigheden en -accessoires ging er vorig jaar licht op achteruit (-0,9%). De gerealiseerde omzet bedroeg 1,09 miljard euro. Op kattenbakbulling (+6,1%) na lieten alle segmenten er een daling optekenen. De sterkste dalers waren accessoires voor siervogels (-9,1%), benodigdheden voor knaagdieren (-5,5%) en hondenaccessoires (-4,6%).



Share