Ga naar de inhoud

Ecopots: vaak gekopieerd, nooit geëvenaard

Nu de koopkracht onder druk staat, blijven vele plantenliefhebbers bewust kiezen voor eerlijke, duurzame en kwalitatieve producten. Daarnaast zijn tal van consumenten op zoek naar goedkopere alternatieven. Het bewust en ongeoorloofd kopiëren in uiterlijk opzicht van kwalitatieve potten voor planten kan tot verwarring en mistevredenheid bij de consument leiden. Vaak wordt er daarbij op de koop toe gebruik gemaakt van minderwaardige grondstoffen, waarvan de oorsprong onduidelijk is. We spreken over plagiaat, identiek zoals in andere sectoren, zoals
kledij, speelgoed, meubels enz., waar tal van merkproducten gekopieerd worden. In die omstandigheden laat The Pots Company zich niet ongemoeid.
“Sinds de creatie van Ecopots werken mijn broer Nicolaes en ikzelf nauwkeurig en doelgericht aan de eigen merkidentiteit. Jaar na jaar neemt de bekendheid van het merk vanzelfsprekend toe, gesteund door het logo op de potten en het kenmerkende over de rand hangende label. Ook hebben de potten door hun minimalistische vorm een eigen karakter. Hierdoor worden onze producten door tal van klanten als een designartikel met een eigen identiteit beschouwd. Daarnaast zijn er over de jaren heen talrijke innovaties en technische verbeteringen ontwikkeld, die door octrooien (of patenten) zijn beschermd”, licht CEO Emmanuel Devriendt toe.
“Zoals we allemaal weten riskeert een succesvol product ooit gekopieerd te worden. Ergens is dit een eer, maar vandaag is de minderwaardige technische namaak uit China zeer marktverstorend. Wat ze goed kunnen, is onze look en merknaam imiteren. We zijn niet bang om deze kopiisten en hun verdelers waar dan ook juridisch aan te pakken. Zo zijn er recent al verschillende procedures in Europa gestart, alsook in China waarbij we ook hulp krijgen van de douane”, vult zijn broer Nicolaes aan.

Emmanuel Devriendt van Ecopots.

Bij Ecopots worden alleen potten met een superieure kwaliteit geproduceerd.
“Hiervoor werken we samen met Centexbel-VKC, een universitair competentiecentrum voor de kunststofverwerkende industrie, voor de ontwikkeling van echt duurzame kunststoffen. Het Bureau Veritas test onze producten op regelmatige basis. Onder toezicht van de Belgian Quality Association zijn alle Ecopots gevalideerd wat betreft de gerecycleerde inhoud en voldoen ze aan de kwaliteitsnormen gedefinieerd door PolyCert Europe. Elk jaar worden onze certificeringen geëvalueerd en vernieuwd om de beste kwaliteit te blijven garanderen. Al deze inspanningen gebeuren zeer bewust en onderbouwen onze visie rond eerlijkheid, kwaliteit en duurzaamheid. Deze benadering zorgt voor veel toegevoegde waarde en die mag ook gevaloriseerd worden”, benadrukt Emmanuel.

Het bedrijf uit Kortrijk zal voortaan nog meer inzetten op functionaliteit : hoe optimaliseren we een ‘gezond huisje’ voor planten, en gerelateerd daaraan het gebruiksgemak van de plantenliefhebber. Ook ligt de focus op de uitbreiding van de merkenportfolio. Getuige het nieuwe merk Cerapots en het vernieuwde Cosapots, die zich ook richten op andere marktsegmenten. Verder zal The Pots Company aangepaste shopconcepten ontwikkelen en de merchandising nog gerichter maken. Op die manier zal bij retailers het productaanbod geoptimaliseerd worden en zal ingespeeld worden op de nieuwe marktomstandigheden. Accurate marketing zal leiden tot een promotioneel aanbod en tot het nog meer accentueren van die pijler functionaliteit. Specifiek in Vlaanderen zal ingezet worden op product placement in de nieuwe VRT-sitcom ‘Groeien & Bloeien’, die in de lente op VRT 1 te zien zal zijn.

Als merkproducent kijkt The Pots Company uit naar allianties met retailers, die mee de kaart trekken van deze marktbenadering. Op die manier kunnen deze partnerschappen leiden tot het invullen van de actuele behoeftes van de consument. En wordt gedeeld in het samen verantwoordelijk zijn rond duurzaamheid.
“Ons bedrijf hamert op haar positie als pionier en zal de kaart van duurzaamheid, kwaliteit en van innovatie helemaal blijven trekken. Zo zetten we onze missie verder om mee te bouwen aan een markt die leidt tot tevreden klanten: retailers en eindverbruikers”, besluit Emmanuel.

Share