Missie meer dan volbracht voor Zoomark International 2021. De Internationale vakbeurs mocht ruim 450 exposanten verwelkomen, waarvan ruim 60% uit het buitenland (44 verschillende landen) afkomstig was. Een succes in deze onzekere coronatijden, al lag dit aantal beduidend lager dan tijdens de vorige editie in 2019 maar daar zitten de reisbeperkingen die in sommige geografische gebieden gelden ongetwijfeld voor iets tussen. Cijfers over het aantal bezoekers gaf de organisatie niet vrij, maar de redactie van Pet & Garden Pro kon zelf vaststellen dat het behoorlijk druk was in de vier beurshallen die het event telde. Ook de meeste standhouders gaven aan dat ze (meer dan) tevreden waren met de opkomst. Ze waren ook zeker tevreden dat ze hun klanten, contacten en collega’s opnieuw fysiek konden ontmoeten en zaken konden doen op het de enige grote internationale vakbeurs die in 2021 werd ingericht. Ook de organisatie was erg tevreden over het event dat uiteindelijk 6 maanden vroeger plaatsvond dan oorspronkelijk gepland (het event zou eerst in mei 2022 worden gehouden). Bovendien moest een nieuwe beursindeling worden uitgewerkt, zodat het event in alle veiligheid en strikt volgens de geldende coronaregels kon worden georganiseerd.
“We hebben hard gewerkt om deze editie van de beurs te organiseren”, verklaart Gianpiero Calzolari, voorzitter van BolognaFiere, “omdat we het essentieel vonden de sector een kans te bieden elkaar te ontmoeten na de lange onderbreking als gevolg van de pandemie. Wij willen de federaties Assalco en ANMVI oprecht bedanken voor hun medewerking, alsook de ondernemingen die in het succes van de beurs geloofden en hun deelname bevestigden. Onze dank gaat ook uit naar alle professionals die van over de ganse wereld naar Bologna zijn gekomen. Het succes van deze editie is voor ons een stimulans om nieuwe doelstellingen te bereiken en nieuwe internationale uitdagingen aan te gaan.”
De editie 2021 kon ook uitpakken met een ruim randprogramma. Zo werden diverse seminaries en presentaties gehouden, door onder andere Euromonitor en ICE-Agenzia. Dankzij de digitale technologie organiseerde de beurs in de week voorafgaand aan het evenement ook Zoomark Digital Session, een platform waarop ontmoetingen tussen exposanten en internationale inkopers, distributeurs en detailhandelaars plaatsvonden. Op die manier kunnen ondernemers uit de branche, die niet persoonlijk naar Bologna afzakten, elkaar toch ontmoeten en zaken doen. Nog een blikvanger was de nieuwe zone ‘Pet Vision’, waar ruim 400 nieuwe producten – die de afgelopen 18 maanden werden geïntroduceerd – werden getoond. Deze innovaties werden volgens 7 markttrends opgedeeld en onderstreepten de innovatiedrang in de petcaresector.
De volgende editie van Zoomark International staat gepland voor mei 2023.