Ga naar de inhoud

Europese internetondernemers investeren in Just Russel

Het gaat snel voor de Gentse start-up Just Russel, dat gepersonaliseerde honden- en kattenvoeding maandelijks aan huis levert. Nadat ze onlangs hun sectorgenoot en concurrent BuddyBites overnamen, maken ze nu bekend dat enkele grote Europese internetondernemers in hun verhaal stappen. Belg Thomas Van Overbeke, mede-oprichter van het internationale Outspot, en Duitsers Manuel Müller & Dr. Dennis Schmoltzi, oprichters van online-matrassenmarktleider Emma Sleep, investeren om de Europese ambities in record tempo waar te maken. Just Russel bestaat amper twee jaar. Intussen hebben ze meer dan 10.000 Belgische én Nederlandse huisdieren in abonnement. . De jonge ondernemers ontwikkelden een slim algoritme dat elk huisdier met de ideale nutriënten en brok matcht. Bovendien levert het bedrijf de voeding HelloFresh-gewijs tot aan de voordeur van de consument.

In België en Nederland wordt het concept al gesmaakt. De plannen om Europa te veroveren, liggen op tafel. Het team achter de start-up wil de komende tijd elk kwartaal een nieuw land aanboren. Duitsland, Frankrijk en Italië staan bovenaan het lijstje. “Ambitieus, dat weten we”, vertellen Victor Mortreu en Cyriel Van Steen. “Daarom zijn we ook op zoek gegaan naar ondernemers met ervaring in die markten. De Duitse markt staat bijvoorbeeld al een heel stuk verder. Voor ons was het belangrijk dat potentiële investeerders ervaring hadden met die Europese Direct to Consumer-aanpak.” Ze werden tijdens het proces begeleid door het funding agency The Harbour.

Met investeerders Thomas Van Overbeke, Manuel Müller en Dr. Dennis Schmoltzi aan boord, lijkt die Europese expansie alvast binnen handbereik. De drie hebben ruime ervaring met lokale D2C-brands in de internationale markt te zetten. Zo richtte Van Overbeke Outspot op, een Belgische Groupon-concurrent, die dankzij een datagedreven aanpak en succesvolle buy-and-buildstrategie ondertussen al in tien Europese landen actief is. Eind vorig jaar verkocht Van Overbeke zijn aandelen in Outspot. Ook Müller & Schmoltzi (zie foto) zijn geen onbekende in het wereldje. Ze zijn oprichters van het Duitse matrassenmerk Emma Sleep, dat ondertussen de Europese marktleider is in zijn branche. Net als Just Russel, focuste Emma zich initieel op het data gedreven verbeteren van producten, die je enkel online kan kopen. Müller herkent zich in de jonge start-up’s data gedreven productverbeteringen en snelle internationalisatie.

Share