Forse omzetstijging op Duitse petcaremarkt in 2020

Het afgelopen jaar was ook voor de Duitse branche voor huisdierbenodigdheden een bijzonder jaar, zo blijkt uit cijfers van de Duitse petcarfederatie ZZF. Enerzijds steeg de verkoop in de meeste segmenten aanzienlijk, anderzijds nam de totale huisdierenpopulatie gevoelig toe. Eén op twee Duitse gezinnen beschikt tegenwoordig dan ook over een huisdier. De totale waarde van de Duitse petcare-industrie bedroeg vorig jaar 5,5 miljard euro. Het leeuwendeel van de omzet in petcare werd gerealiseerd door de fysieke vak- en retailhandel, namelijk 4,513 miljard euro. Dit betekent een groei van ruim 4 procent ten opzichte van 2019. Huisdierenvoeding blijft de motor van de petcareverkoop met een totaal zakencijfer van 3,46 miljard euro in 2020, een vooruitgang van 4,6 procent in vergelijking met het jaar voordien. Ook de categorie ‘non-food en accessoires’ groeide beduidend (+3,5 procent) en vertegenwoordigt een omzet van meer dan 1 miljard euro.

Binnen de Duitse voedingsmarkt voor huisdieren blijft kattenvoer het belangrijkste segment: de omzet van kattenvoeding nam vorig jaar met circa 5,3 procent toe tot 1,68 miljard euro. De sterkste groeier binnen deze categorie waren de snacks: zij boekten een winst van bijna 9,5 procent ten opzichte van 2019. Ook de omzet van nat- (+5 procent) en droogvoer (+ 2,7 procent) hing duidelijk de hoogte in. Ook de verkoop van hondenvoeding in Duitsland dikte in 2020 behoorlijk aan (+4 procent). De stuwende kracht achter deze groei was ook hier het snacksegment, dat dankzij een toename van 6 procent een omzet van meer dan 600 miljoen euro vertegenwoordigt. Ook de andere voedingssegmenten, zoals voor knaagdieren, siervissen en (tuin)vogels kenden een positieve evolutie.
Binnen de categorie ‘accessoires’ vormden de non-foodartikelen voor katten en honden de voornaamste groeisegmenten, elk met een groei van meer dan 4,5 procent. Ook omzet van accessoires voor siervissen en vogels steeg. Bovendien toonde de verkoop van knaagdieraccessoires voor het eerst sinds 2018 weer een toename (+2,2 procent).

“De coronapandemie had een een relevante invloed op de verkoopsevolutie op de Duitse huisdierenmarkt,” zegt Norbert Holthenrich, voorzitter van de Duitse brancheorganisatie ZZF (Zentralverband Zoologischer Fachbetriebe Deutschlands e.V.). “Voor veel mensen zijn huisdieren familieleden en om hen alle comfort en welzijn aan te reiken is de huisdiereigenaar duidelijk bereid om geld uit te geven. Vorig jaar lag de nadruk op activiteiten met dieren en gezonde voeding en huisvesting. Dit is onder meer te merken aan de toegenomen verkoop van beloningssnacks, speelgoed, tuinvijvers en dierenverblijven.”

Share