Meteen naar de inhoud

“Het aanbod van Garden Abeels begint waar de andere tuincentra stoppen”

Met een uitgebreid en gevarieerd planten- en bomenaanbod trekt Garden Abeels uit Borgworm al meer dan 32 jaar een breed cliënteel aan. De ruime voorraad, de sterke prijs-kwaliteitverhouding en de voortreffelijke service overtuigen klanten in een straal van 60 à 70 kilometer en vaak verder. Ook het hoogwaardige barbecueassortiment vormt een belangrijke omzetgenerator. Door het succes verhuisde het planten- en tuincentrum al driemaal, waarbij de winkeloppervlakte telkens werd verruimd. Om de groei verder te bestendigen, staat er weldra zelfs een nieuwe expansie gepland.

Meer dan 30 jaar geleden begon uitbater Jos Abeels met zijn moeder Garden Abeels, een planten-en tuincentrum dat sindsdien uitgegroeid is tot een gevestigde waarde . De winkel is dichtbij de op- en afrit van de E40 gelegen en zo vanuit Leuven, Hasselt en Luik makkelijk bereikbaar.
“We beschikken hier over een winkeloppervlakte van 12.000 m², waarvan 3.000 m² overdekt. We zijn nog een echt plantencentrum en onderscheiden ons door in te zetten op een assortiment dat je elders niet snel terugvindt. We bieden een enorme keuze qua haagplanten, bodembedekkers, leibomen, seizoenplanten en noem maar op. Bovendien beschikken we over een ruime stock van de meest verkochte planten. Klanten kunnen hier van bepaalde bomen en planten makkelijk 30 à 50 stuks kopen zonder wachttijd of bestelling op voorhand en dat spreekt aan. Bij de haagplanten bijvoorbeeld hebben we van elke maat zeker 2.000 stuks in voorraad. In het hoogseizoen krijgen we dan weer iedere week een oplegger met leibomen geleverd. Doordat we onze planten en bomen steeds in grote volumes aanschaffen, kunnen we met de kwekers een scherp prijsniveau afspreken. Dit maakt dat we ons cliënteel een sterke prijs-kwaliteitverhouding aanbieden, wat eveneens één van onze troeven vormt. Ook op het vlak van kamerplanten – een categorie die een forse groei kende sinds het begin van de coronacrisis – presenteren we een uitvoerig gamma met veel verschillende variëteiten”, vertelt Jos Abeels.

Jos Abeels

Barbecuespecialist bij uitstek
De barbecueafdeling fungeert tevens als een echte aantrekkingspool binnen Garden Abeels.
“Deze categorie kent de laatste 10 jaar een enorme groei. Ons aanbod omvat modellen op gas, hout/pellets en houtskool, alsook echte buitenkeukens. Ook hier kiezen we bewust voor een aparte profilering. De bekende A-merken en hun importeurs leveren hun producten aan een overvloed van winkels, wat resulteerde in een verzadiging van de markt. We hebben er bewust voor gekozen om ons niet in dat strijdgewoel te mengen. We hebben hier al een barbecuemerk helpen groot worden om uiteindelijk vast te stellen dat het daarna op bijna iedere hoek van de straat werd aangeboden. Op dat vlak zouden leveranciers hun trouwe verkooppunten meer moeten beschermen. Exclusieve producten worden hierdoor schaars of onbestaande, wat ik betreur want net hierdoor kunnen we ons als tuincentrum onderscheiden van de toenemende concurrentie. Gelukkig zijn er toch enkele leveranciers waarmee we een exclusieve samenwerking hebben lopen. Door die marktsaturatie is de concurrentiestrijd in het standaard barbecuesegment bikkelhard en wordt er door de verkooppunten een ware prijzenslag geleverd.
We voeren een 6-tal premiummerken, waarvan we bij twee als de officiële partner voor België fungeren, namelijk Bull en BeefEater. Een aantal jaar terug zijn we trouwens gestart met een barbecueschool, omdat we vaststelden dat de kennis over hoe een barbecue te gebruiken bij veel consumenten erg gebrekkig was. Ondertussen volgen jaarlijks meer dan 1.300 personen onze lessen. Wij beschikken over een grote knowhow en delen die graag met onze cursisten. Daarbij zetten we niet in op de verkoop van barbecues en bijbehorende accessoires, maar ligt de focus op advies. We leggen de deelnemers exact uit hoe en met welke benodigdheden ze een optimaal resultaat halen en hoe ze barbecueën tot een echt festijn doen uitgroeien. Daarom inspireren we de barbecueliefhebbers ook met ons eigen barbecueprogramma op de regionale tv-zenders TV Limburg en RTC Télé Liege. Dankzij ons assortiment en onze expertise zijn we echt uitgegroeid tot de place to be voor barbecues en bijbehorende accessoires”, schetst Jos Abeels.

Focus op buitenkeukens
Tegenwoordig zet Garden Abeels vooral in op buitenkeukens, omdat daar het voornaamste groeipotentieel schuilt.
“Van half maart tot het einde van de grote vakantie verkopen we dagelijks minstens 1 à 2 buitenkeukens per dag. Omdat er geen enkel merk was dat een meubel met inbouwbarbecue aanbood, hebben we er zelf één ontwikkeld dat we in België verdelen en naar het buitenland exporteren. Dit gebeurt onder ons eigen merk Q-line, dat we in Thailand laten vervaardigen. Het voordeel is dat we zelf de kwaliteitscontrole kunnen uitvoeren en we niet met tussenpersonen werken. Ons assortiment omvat in totaal 7 verschillende modellen, die we elk uit acacia en teak vervaardigen. Bovendien kunnen we 40 verschillende barbecues inbouwen, waardoor de klant kan kiezen uit ruim 560 referenties. Onze troef is onze sterke prijs-kwaliteitverhouding: de prijs van een standaard buitenkeuken schommelt rond 10.000 euro en meer, terwijl wij al meubels met ingebouwde barbecue aanbieden vanaf 3.000 euro. Onder Q-line presenteren we ook een uitgebreid assortiment barbecuesnijplanken met vegetarische lijm. Deze zijn enorm duurzaam. De standaard bamboeplanken hebben het nadeel dat hun lijm oplost, wanneer de gebruiker daar warm vlees oplegt. Bij onze producten is dat niet het geval”, weet Jos Abeels.

Verder groeien
Garden Abeels plant weldra een grote expansie.
“Tegen 2023 willen we 6.000 m² extra overdekken en voorzien we bijkomend nog eens 6.000 m² voor buitenplanten. Tevens zullen we een loods optrekken voor het lossen van de vrachtwagens en de constructie van onze buitenkeukens. Hierdoor zal de totale winkeloppervlakte oplopen tot 18.000 m². Deze uitbreiding zal ons niet alleen toelaten om onze klanten een nog ruimere keuze aan te bieden, maar moet ook de winkelbeleving optimaliseren. Tevens willen we vanaf dan ook extra infoavonden over tuinonderhoud organiseren om de klant een nog betere service te garanderen. Daarnaast is het de bedoeling om onze barbecuelessen meer als teambuilding te promoten”, omschrijft Jos Abeels.

Personeel zelf scholen
Garden Abeels legt de nadruk op service en advies.
“We willen de klant grondig begeleiden in zijn keuze en steeds een antwoord bieden op de vragen die hij heeft. Daarom vind ik het erg belangrijk dat iedere medewerker zijn vak goed en grondig kent. We investeren fors in de opleiding van ons personeel. Goed opgeleid personeel vinden is echter geen sinecure. De meeste leerlingen die afstuderen aan een tuinbouwschool, kiezen ervoor om meteen als hovenier of tuinaanlegger te starten. Terwijl het volgens mij beter zou zijn dat ze eerst enkele jaren in een tuincentrum meedraaien om hun plantenkennis bij te schaven vooraleer ze als zelfstandige aan de slag gaan. Noodgedwongen opteren we er meestal voor om jonge mensen aan te werven en die zelf op te leiden. In onze zoektocht naar geschikt personeel werken we vaak samen met interimkantoren en de werkwinkels in Vlaanderen en Wallonië. In hoofdzaak tellen we 15 medewerkers, maar in het volle plantenseizoen kan dit oplopen tot 35. Tevens testen we ieder product dat we hier verkopen eerst zelf uit. Enkel op die manier leren we een artikel en zijn werking echt kennen en zijn we in staat om de klant adequaat te adviseren”, licht Jos Abeels toe.

The future looks bright
Jos Abeels ziet de toekomst voor de tuin- en plantencentra rooskleurig in.
“De laatste jaren investeert de consument steeds meer in zijn tuin en het buitenleven, wat uiteraard goed nieuws is. Bovendien gaf de coronapandemie deze evolutie een boost en het ziet er niet naar uit dat deze ontwikkeling snel zal veranderen. We constateren wel dat de tuinen alsmaar kleiner worden, maar dat weerhoudt de consument niet om te investeren in groen en planten, wat voor ons als plantencentrum als muziek in de oren klinkt. Door de steeds geringere oppervlakte betekent het wel een uitdaging om ervoor te zorgen dat de mensen het hele jaar door van een prachtige tuin vol bomen en planten kunnen genieten. Grondig advies is daarbij essentieel en daar zetten we sterk op in. Ik merk wel op dat de tuincentra alsmaar groter worden, maar meestal de nadruk leggen op decoratie. Dat biedt dan weer kansen voor echte plantencentra zoals onze zaak.”

Share

Schrijf je hier in op de nieuwsbrief van Pet & Garden Pro.

Nationaal vakblad voor de dierenspeciaalzaken, aquarium-, vijver- en tuincentra.