Ga naar de inhoud

Italiaanse petfood en -caremarkt blijft het goed doen

In 2020 groeide de petfoodmarkt in Italië zowel in waarde (+4,2%) als in volume (+2%) in vergelijking met het jaar voordien. De totale omzet brak de grens van 2 miljard euro. Deze groei is onder meer het gevolg van de coronapandemie, waardoor huisdieren een nog belangrijkere rol binnen de Italiaanse huishoudens innamen. In Italië leven ondertussen meer dan 60 miljoen huishouden. Dit alles blijkt uit de 14e editie van van het Assalco – Zoomark Report, dat werd opgesteld door de Italiaanse federatie van petcarebedrijven Assalco en dat voorgesteld wordt tijdens de vakbeurs Zoomark International 2021, die van 10 tot 12 november 2021 in BolognaFiere zal plaatsvinden. Zoomark zal één van de eerste fysieke vakbeurzen na de coronacrisis, waardoor zowel exposanten als bezoekers erg uitkijken naar het event.

Katten- en hondenvoeding vormen nog steeds de voornaamste categorieën binnen de Italiaanse petfoodmarkt. In de retail, de traditionele dierenspeciaalzaken en de petcareketens werd er vorig jaar 626.600 ton huisdierenvoeding verkocht, goed voor een totale waarde van 2.257 miljoen euro. Dit bekende een toename van ruim 4% in waarde en 2% in volume. Binnen deze categorie werd net iets meer katten- dan hondenvoeding aangekocht: het eerstgenoemde segment heeft een marktaandeel van ruim 53% en kende vorig jaar een stijging van bijna 6%. Hondenvoeding, dat net geen 47% van deze categorie vertegenwoordigt, steeg iets minder fel (+2,3%). De Italiaanse markt voor knaagdierenvoeding realiseerde vorig jaar een omzet omzet van ruim 12 miljoen euro in de hyper- en supermarkten en de buurtwinkels.

Ook de verkoop van accessoires voor huisdieren deed het ook goed in ‘De Laars’. In de grootdistributie genereerde deze markt een omzet van 72,8 miljoen euro, een groei van 2,3%. In volume bedroeg de toename zelfs bijna 7%. Vooral de hygiëneproducten zoals borstels, shampoos, natte doekjes en dergelijke scoorden erg sterk en boekten een vooruitgang van bijna 15% in waarde. Ook de verkoop van speelgoed en kattenbakvulling noteerde een duidelijke stijging.

“2020 bevestigde de positieve evolutie van de Italiaanse petfood en -caremarkten”, onderlijnt Gianmarco Ferrari,
President van Assalco. “In een dramatische periode zoals de Covid-pandemie spelen huisdieren een nog belangrijkere rol bij de Italiaanse gezinnen. Hierdoor hebben de Italianen een verhoogde aandacht voor de voeding en verzorging van hun huisdieren.”

Share